بررسی دوچرخه برقی قدم به قدم
بررسی قدم به قدم دوچرخه برقی

بررسی دوچرخه برقی قدم به قدم

در این مقاله به بررسی دوچرخه برقی و تفاوت مدل های مختلف آن می پردازیم. برای خرید بهتر بایستی ابتدا با قطعات و موارد تاثیر گذار در قیمت دوچرخه های برقی آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب بهتری با توجه به نیاز و بودجه مورد نظر داشته باشیم.

 

قطعات دوچرخه برقی

نمایشگر ، درایور ، سنسور ، شستی گاز، سنسور دسته ترمز ، موتور ، باطری و شارژر

 

نمایشگر

نمایشگرها مدلهای مختلفی دارند که به دو دسته اصلی نمایشگرهای LED و LCD تقسیم بندی میشوند. از طریق نمایشگر میتوانیم اطلاعاتی از وضعیت دوچرخه برقی را داشته باشیم. مانند میزان شارژ باطری و سرعت حرکت دوچرخه و همچنین فرمان های لازم را اعمال کنیم مانند روشن و خاموش کردن دوچرخه برقی و یا میزان قدرت موتور دوچرخه را تنظیم کنیم.

نمایشگرهای LED

با روشن و خاموش شدن چراغ ها، وضعیت ها را به ما نمایش میدهند. امکاناتی که این نمایشگرها به ما میدهند عبارتند از نمایش وضعیت شارژ باطری ، امکان روشن و خاموش کردن سیستم برقی دوچرخه ، انتخاب میزان قدرت موتور دوچرخه

نمایشگرهای ال ای دی دوچرخه برقی

نمایشگرهای LCD

دارای صفحه دیجیتالی هستند و اطلاعات بسیار زیادتری را نسبت به نمایشگرهای LED در اختیار ما میگذارند و دارای تنوع زیادی هستند. این نمایشگرها با توجه به میزان قیمت آنها امکانات مختلفی نظیر نمایش میزان شارژ باطری ، نمایش سرعت دوچرخه ، روشن و خاموش کردن دوچرخه ، روشن و خاموش کردن چراغ دوچرخه و … هستند. در مدلهای پیشرفته تر هم امکان اتصال نمایشگر به موبایل وجود دارد که در اینصورت شما میتوانید تمام اطلاعات را در گوشی همراه خود ببینید که شامل میزان مسافت طی شده، میزان کالری مصرفی و اطلاعات بسیاری دیگر هست.

نمایشگرهای LCD دوچرخه برقی

مزیت نمایشگرهای LED به نسبت نمایشگرهای LCD قیمت پایین این مدل از نمایشگرهاست که تاثیر زیادی برروی قیمت دوچرخه برقی دارد.

 

درایور 

درایور در دوچرخه ها برقی وظیفه انتقال فرمان از نمایشگر و شستی گاز به موتور را دارد و با توجه به آن، ولتاژ مورد نیاز را به موتور انتقال دهد.

درایور در دوچرخه ها برقی

سنسور 

این قطعه در قسمت پشت طبق دوچرخه و بر روی توپی تنه نصب میگردد و وظیفه آن انتقال فرمان حرکت به موتور دوچرخه هست. نحوه عملکرد سنسور به این صورت است که وقتی دوچرخه سوار شروع به رکاب زدن میکند چرخش توپی تنه را حس میکند و به موتور فرمان حرکت میدهد و در صورت متوقف شدن رکاب زدن ، دستور قطع ولتاژ برق را به موتور میدهد و دیگر نیرویی از طریق موتور به دوچرخه وارد نمی شود.

سنسور دوچرخه برقی

 

شستی گاز

طعه وصل کردن مستقیم برق به موتور دوچرخه هست و در زمانی که این شستی را فشار میدهید بدون نیاز به رکاب زدن و چرخش سنسورطبق، دوچرخه شروع به حرکت کرده و مانند یک موتور سیکلت برقی عمل می کند.

شستی گاز دوچرخه برقی

 

سنسور دسته ترمز 

این سنسورها در زمانی که ترمز گیری انجام میشود عمل کرده و برق موتور دوچرخه را قطع میکنند تا در زمان ترمز گیری نیرویی از طریق موتور به چرخ ها وارد نشود و سریعتر از سرعت دوچرخه کاسته شود.

سنسور دسته ترمز 

 

موتور دوچرخه برقی

مهمترین قسمت دوچرخه برقی موتور آن هست. مهمترین مواردی که در انتخاب موتور دوچرخه برقی باید بدان توجه شود توان موتور و محل قرارگیری آن است. موتور دوچرخه برقی از نوع موتورهای براشلس هستند و به هاب موتور معروفند. توان و ولتاژ موتورهای استفاده شده در دوچرخه های برقی مختلف هستند واز ۲۵۰ وات تا ۲۰۰۰ وات موجودند. همچنین این موتورها با ولتاژهای مختلف که عموما ۳۶ ولت، ۴۸ ولت هستند ساخته شده اند. همچنین میزان توان موتور از عوامل بسیار تاثیر گذار بروی قیمت دوچرخه است.

موتور دوچرخه برقی

 دوچرخه های برقی از لحاظ محل قرارگیری موتور به سه دسته تقسیم بندی میشوند:

موتور جلو

در دوچرخه های برقی موتور جلو همانطور که از اسم آنها مشخص هست موتور در چرخ جلو و بجای توپی جلو دوچرخه نصب می شود.

موتور دوچرخه برقی در چرخ جلو

موتور عقب

در این دوچرخه ها موتور برقی در توپی چرخ عقب دوچرخه نصب می گردد.

موتور در عقب دوچرخه برقی

موتور وسط

در دوچرخه های برقی موتور وسط نوع موتور متفاوت است و موتور به طبق قامه دوچرخه متصل است.

موتور دوچرخه برقی در وسط

تفاوت عملکرد موتورها

هرکدام از روش های محل نصب موتور دوچرخه برقی دارای مزایا و معایبی هستند.

مزیت دوچرخه برقی موتور جلو راحتی نصب و تعویض آن است. در این مدل فقط کافی است چرخ جلو دوچرخه را با یک چرخ جلو دارای موتور برقی تعویض کنید و براحتی دوچرخه را تبدیل به دوچرخه برقی کنین و همچنین در صورتی که یک دوچرخه برقی خرید کرده اید و مشکلی برای موتور آن پیش آمد، براحتی میتوانید آنرا تعویض کنید.

تعویض و برقی کردن دوچرخه ها به صورت دوچرخه های موتور عقب به نسبت دوچرخه های موتور جلو سخت تر و نسبت به دوچرخه های موتور وسط راحت ترند اما دارای بازدهی و قدرت بیشتری نسبت به دوچرخه های موتور جلو هستند مخصوصا در زمانی که دوچرخه سوار دارای وزن بالا و یا مسیر سربالایی باشد .

در مدل موتور وسط بهتر است از ابتدا بدنه دوچرخه بابت نصب موتور طراحی شده باشد. تا موتور محکم و درست در جای خود نصب شود. و به طبق قامه متصل گردد و این از معایب دوچرخه های موتور وسط هست اما مزیت این مدل نسبت به دوچرخه های موتور جلو و عقب در دوچرخه سواری های حرفه ای مشخص میگردد.

در زمانی که شما بخواهید با دوچرخه در محل های کوهستانی و شیبهای تند دوچرخه سواری کنید دیگر دوچرخه برقی موتور جلو و موتور عقب نمیتواند پاسخگوی شما باشد و دلیل آن سرعت بالای دوچرخه در سرازیریها و شیبهای تند هست. در این سرعتها موتور های دوچرخه بدلیل سرعت بالای چرخش داغ میکند و باعث سوختن آنها میشود. دومین مزیت موتور وسط پایین بودن میزان آسیب فیزیکی به آنهاست به این ترتیب که طوقه های دوچرخه یکی از آسیب پذیرترین قسمت های دوچرخه هست که در مدل موتور وسط این مشکل وجود ندارد.

 

باطری و شارژر

باطری در دوچرخه های برقی نقش مهمی دارند و میزان شارژدهی آنها مستقیما به کیفیت آنها برمیگردد. عموما دوچرخه های برقی با یکبار شارژ امکامن ۴۰ کیلومتر پیمایش را دارند و حدود ۴ تا ۶ ساعت زمان جهت شارژ کامل نیاز دارند.

باتری دوچرخه برقی

 

انتخاب دوچرخه برقی مناسب

دوچرخه برقی با توجه به نیاز هر شخص انتخاب میگردد که به طور کلی در استفاده های عمومی شهری میتوانید از دوچرخه های برقی موتور جلو و موتور عقب با توان ۳۵۰ وات و ۴۵۰ وات خرید کنید که در رده دوچرخه برقی های اقتصادی قراردارند و در صورت نیاز به قدرت بیشتر از مدل های ۵۰۰ وات تا ۱۰۰۰ وات خرید کنید. اما در صورت استفاده حرفه ای و کوهستانی بهترین گزینه دوچرخه های برقی موتور وسط هست.

 

نظرات (3)

محمود قليزاده

درود وسپاس از توضيح هاى خوب و كامل. سوالى دارم ايا من ميتوانم براى دوچرخه ٢٨!خودم فقط چرخ عقب موتور دار بگيرم ، چون بقيه قطعات را دارم

    admin

    سلام . برای تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی، کارگاهایی هستند که دوچرختون رو تحویل میگیرند و قطعات رو روی دوچرخه خودتون میبندن. در واقع بهتره متخصص این کار ، دوچرخه رو تبدیل به دوچرخه برقی کنه

متین

میخوامشون

نظر خود را بنویسید