نحوه صحیح رکاب زدن با دوچرخه
نحوه صحیح رکاب زدن با دوچرخه

نحوه صحیح رکاب زدن با دوچرخه

شاید برای افرادی که برای مدت خیلی کمی از دوچرخه در شهر استفاده می‌کنند، طرز صحیح دوچرخه سواری زیاد مهم به نظر نرسد. کسانی که مدت زمان زیادی بر روی دوچرخه می‌نشینند باید با نحوه صحیح نشستن و نحوه پدال زدن دوچرخه آشنایی کاملی داشته باشند. کسانی که از این وسیله به صورت غیرحرفه‌ای استفاده می‌کنند در مدت زمان مشخصی دچار دردهای عضلانی و آسیب‌های بدنی می‌شوند. ما در این مطلب سعی داریم، شما را با نحوه صحیح رکاب زدن با دوچرخه آشنا کنیم تا لذت این ورزش را همواره تجربه کنید.

 

 

موراد تاثیر گذار بر روی رکاب زدن صحیح با دوچرخه

ممکن است شما نیز مایل باشید، روزانه ساعاتی را برای دوچرخه‌سواری اختصاص دهید. برخی از افراد مایلند این ورزش را به طور حرفه‌ای دنبال کنند و به شدت به دنبال آموزش‌های آن هستند. در حالی که بسیاری از افراد بزرگسال هنوز نحوه صحیح رکاب زدن و راندن دوچرخه را یاد نگرفته‌اند و مثل کودکانی که می‌خواهند تازه این ورزش را شروع کنند، وارد گود شده‌اند. باید خجالت را کنار گذاشت و برای یادگیری یکی از سالم‌ترین، رضایت بخش‌ترین و پاک‌ترین اشکال حمل و نقل شخصی قدم بر‌داشت. بایکی لند در این مطلب در کنار اصول راندن دوچرخه به نحوه پدال زدن دوچرخه نیز اشاره می‌کنیم.

 

۱. انتخاب سایز دوچرخه

برای این‌که شما هنگام دوچرخه‌سواری راحت باشید، باید سایز مناسبی برای این کار انتخاب کنید. اگر پاهای شما بر روی پدال دوچرخه به خوبی سوار نشوند، هنگام رکاب زدن با مشکل مواجه خواهید شد. برخی از افراد پاهای بلندی دارند و باید به طور دقیق فاصله زین تا رکاب را تنظیم کنند تا هنگام راندن دوچرخه پاهایشان به سمت بیرون خم نشود.

نحوه درست رکاب زدن

علاوه بر اینکه در این حالت، استایل دوچرخه‌سوار بسیار خنده دار خواهد بود، فشار زیادی به مفاصل زانو و دیگر نقاط بدن وارد می‌شود. این روزها زین دوچرخه‌ها برای تنظیم به صورتی طراحی می‌شوند که هر کس با توجه به اندازه فاصله ران خود تا پدال، تنظیم راحتی داشته باشد. این تنظیم در رکاب زدن صحیح بسیار موثر است.

 

۲. جای گیری صحیح روی دوچرخه

مهم‌ترین نکته در نحوه صحیح رکاب زدن و در کل نحوه صحیح راندن دوچرخه، قرارگیری صحیح بر روی دوچرخه است. با اعمال این امر، تمام مشکلات دوچرخه‌سواری به نحوی از میان برداشته می‌شود و این کار برای مبتدیان کمی دشوار به نظر می‌رسد. برخی از افراد معتقدند که با راندن دوچرخه بسیاری از عضلات آسیب می‌بینند و این مسئله به طور دقیق به یادگیری صحیح این ورزش مرتبط است.

_bicycle-ergonomics

این ورزش به دلیل اینکه بسیاری از افراد در بسیاری از مناطق به طور خود جوش یاد می‌گیرند، متاسفانه آموزش‌های لازمه‌اش همگانی نشده است. برای افزایش بازده، راحتی و کارایی این ورزش باید نحوه نشستن روی وسیله تجزیه و تحلیل شود.

 

۳.وضعیت صحیح بدن برای رکاب زدن صحیح

برای اینکه در هنگام دوچرخه‌سواری بتوانید به راحتی رکاب بزنید، باید بدنتان در یک وضعیت مناسب باشد. بهترین وضعیت زمانی است که وقتی دستهایتان برای گرفتن فرمان به سمت جلو می‌روند، باید بدنتان به شکل یک مثلث در بیاید. در این مثلث باید سر دوچرخه سوار، به عنوان راس باشد. این وضعیت فشارهای زیادی را از دوچرخه سوار بر می دارد.

pedaling

نکته مهم اینجاست که بهتر است آرنج‌ها نیز کمی خم شوند تا به این ترتیب بازوها وظیفه اصلی جذب لرزش‌ها را عهده‌دار باشند. گردن و شانه‌ها باید آرام نگه داشته شوند، چرا که این اندام بسیار حساس هستند و با کمی فشار زیاد دچار آسیب می‌شوند. اگر در نحوه پدال زدن دوچرخه مشکل دارید، ممکن است در طولانی مدت به ستون فقرات نیز فشار زیادی وارد شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را تجربه کنید.

 

 

رکاب زدن برای پیروزی

یکی از مهم‌ترین نکات در نحوه رکاب زدن صحیح دوچرخه این است که شما در چه جایگاهی قرار دارید و چه هدفی را دنبال می‌کنید. برخی از افراد شاید به دنبال آموزش رکاب زدن در جاده باشند، در این حالت استقامت و مدیریت در کل مسیر بسیار مهم است. برخی مواقع ممکن است افراد به دنبال کسب رتبه در یک مسابقه دوچرخه سواری باشند.

وضعیت صحیح بدن برای رکاب زدن صحیح

در این حالت باید دستان دوچرخه سوار در قسمت پایین میله‌ها جای بگیرند، پاها با قدرت بیشتری بر رکاب ها باشند و لگن کمی خم  شده باشد تا حالت تهاجمی‌تری به وجود بیاید. به زبان دیگر در این حالت باید بدن به صورت آیرودینامیکی در بیاید تا بتواند سرعت‌های بالایی را برای دوچرخه‌سواری به وجود بیاورد.برای سرعت نهایی و رسیدن به خط پایان باید مدل افتاده داشته باشید. بدون شک شما این حالت‌ها را در جاهای مختلفی به چشم خود دیده‌اید و برای تجربه آن نیاز به آموزش دارید.

 

 

رکاب زدن در مسیرهای دشوار

در همه حال باید شما با دوچرخه خود راحت باشید و راحتی خودتان را در طول مسیر حس کنید. بدون تردید شما نیز به تفاوت نحوه پدال زدن دوچرخه در محیط‌های مختلف پی برده‌اید. شاید در برخی مسیرها باید از دنده‌های سبک استفاده کنید و پدال دوچرخه را به دفعات زیادی بچرخانید. در برخی مسیرها لازم است حالت بدن در یک حالت مشخص و مثلث مانند حفظ شود و یک دنده مشخص در نظر گرفته شود. با این حال در دوچرخه‌سواری کوهستان وضعیت کمی متفاوت است.

Cycling-on-difficult-routes

در مسیرهای کوهستانی زمین پایدار و صاف کمتر ظاهر می‌شود و در اکثر مواقع نیاز به عبور از مسیرهای ناهموار و موانع پیچیده دارید. برای اینکه در این حالت راحت رکاب دوچرخه را کنترل کنید، باید ارتفاع صندلی را به صورت حرفه‌ای تنظیم کنید. در این مورد حفظ تعادل دوچرخه‌سوار اولین اولویت است. هر چه صندلی بهتری داشته باشید، سختی‌های راه کمتر به چشم می‌آید و دوچرخه سریع‌تر رکاب می‌خورد.

 

 

جمع‌بندی

شاید از دور دوچرخه‌سواری یک ورزش بسیار آسان به نظر برسد، اما بدون شک بدون آموزش‌های حرفه‌ای بسیاری از افراد از لذت این ورزش بهره‌مند نشوند. نحوه پدال زدن دوچرخه بسیار حائز اهمیت است و برای به حرکت درآوردن آن در مسیرهای مختلف نیاز به تجربه دارد. کسانی که بدون آموزش در مسیرهای مختلف رکاب می‌زنند، اغلب دچار مشکلات عضلانی می‌شوند. انتخاب دوچرخه مناسب، تنظیم صندلی، جای گیری مناسب بر روی آن و وضعیت مناسب بدن از جمله مواردی است که در نحوه رکاب زدن صحیح دوچرخه باید لحاظ شود. نحوه رکاب زدن در جاده، مسابقه و مسیرهای کوهستانی متفاوت است و نیاز به آموزش‌های لازم دارد.

نظرات (4)

کاشانی

چ مسافت طولانی چ مسافت کوتاه بخواین دوچرخه سواری کنید . حتما باید درست و اصولی روی دوچرخه بشینید و رکاب زدن و تعویض دنده در سربالایی و سرازیری باید درست انجام بشه اگر نه ب بدن اسیب میزنید

فاطمه

سلام. وقتی دوچرخه سواری میکنم دچار زانو درد شدید میشمچرا؟ البته کمی ارتروز دارم.

    admin

    سلام . بهتره با فیزیوتراپ صحبت کنید. اما احتمالا قد شما با دوچرخه ای که دوچرخه سواری می کنید متناسب نیست.

لیلا

سلام مطالب مفید آموزنده بود سپاسگذارم من روزی یکساعت میرم سر کار شب هم این مسیر رکاب زنان بر میگردم سه سال پیش اولین بار بود سوار دوچرخه میشم اصلا درد هیچی ندارم فقط نفس کم میارم اونم چند لحظه ای پارک میکنم خوب میشه زندگی و عشق واقعی داراییها همه چیز در رکاب زدن میبینم

نظر خود را بنویسید