دوچرخه برقی چیست؟
دوچرخه برقی چیست؟

دوچرخه برقی چیست؟

 دوچرخه برقی چیست؟ وقتی صحبت از  دوچرخه برقی می شود، اولین چیزی  که تصور می کنید احتمالا یک اسکوتر یا موتورسیکلت برقی باشد، اما در واقع دوچرخه برقی بسیار متفاوت است. دوچرخه معمولی  را در نظر بگیرید ، سپس چندین قطعه الکتریکی را به آن اضافه کنید مثل  موتور ، باتری و کنترلر این موارد اصول کلیه دوچرخه های برقی موجود در بازار را تشکیل می دهند!

 

عملکرد دوچرخه برقی

دوچرخه برقی درست مانند یک دوچرخه شهری  با پدال کنترل می شود.منظور از مولفه برقی به عنوان یک  تقویت کننده برای رکاب زنی است نه اینکه  به طور کامل جایگزین رکاب زدن شود.در موانعی مانند تپه ها و باد به شما امکان می دهد بدون خستگی مسیرهای طولانی را برانید.

 

انتخاب دوچرخه برقی مناسب

راحتی و کیفیت قطعات در دوچرخه برقی به همان اندازه مهم است که در یک دوچرخه معمولی اهمیت دارد.ولی باید چند مورد دیگر را در نظر بگیرید.

 

موتور دوچرخه برقی 

نقش موتورالکتریکی گرفتن انرژی الکتریکی از باتری و تبدیل آن به انرژی دورانی و در نتیجه حرکت دوچرخه می شود.موتور دوچرخه برقی انواع مختلفی از از ۲۰۰ وات تا ۱۰۰۰ وات و یا حتی بیشتر دارد. هرچقد توان دوچرخه بالاتر باشد دوچرخه وزن بیشتری را می تواند حمل کند ولی ظرفیت باتری زودتر تمام می شود.

موتور دوچرخه برقی

در نتیجه ، یک موتور ۷۵۰ وات  باتری  خیلی سریعتر از یک موتور ۲۵۰ وات خالی می شود ، اما قدرتمندتر خواهد بود. علاوه این ، یک عامل دیگر باید در نظر گرفته شود. طراحی و مکان موتور نقش مهمی در نحوه کار دوچرخه برقی دارد.

متداول ترین نوع موتور برای دوچرخه های برقی موتور توپی نامیده می شود.عموماً در چرخ عقب یا جلو قرار دارد.

 

باتری دوچرخه برقی

باتری تاثیر قابل توجهی بر شتابگیری، سرعت و مسافت قابل پیمایش دوچرخه برقی دارد. به علاوه، باتری معمولا حدود یک چهارم قیمت یک دوچرخه برقی را تشکیل می‌دهد.اکثر باتری هایی که می توانید در بازار ارائه دهید یکی از دو دسته زیر است:

باتری دوچرخه برقی

 

سرب اسید (SLA)

این باتری ها زمانی باتری استاندارد برای اسکوترهای برقی و دوچرخه های برقی بود.این روزها ، اکثر اسکوترهای برقی هنوز از باتریهای SLA استفاده می کنند ، ولی  در حال حاضر برای دوچرخه برقی از باتری‌های لیتیوم استفاده می‌شود.

ما نیز به شما توصیه می‌کنیم که دوچرخه برقی خود را حتما با باتری لیتیوم یون تهیه کنید. معمولا تولیدکنندگان باتری، عددی برای تعداد شارژهای کامل باتری دوچرخه اعلام می‌کنند. این عدد برای باتری لیتیوم-یون عموما بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ قرار دارد.

یعنی اگر این عدد برابر ۵۰۰ باشد، عمر مفید باتری شما بعد از ۵۰۰ بار خالی و پر شدن تقریبا به پایان می‌رسد. یکی از نکته‌هایی که این‌جا باید گوشزد کرد این است: سلامت باتری به رفتار مصرف کننده با آن بستگی دارد

 

مزایا:

ارزان

معایب:

سنگین و حجیم

شتابگیری کوتاه تر

طول عمر کوتاهتر

به نگهداری بیشتری نیاز دارید و باید بلافاصله پس از استفاده شارژ شود

 

باتری لیتیومی

جدیدترین فناوری در باتری ها هستد. عمر باتری لیتیوم تقریباً ۲-۳ برابر باتری SLA است . باتری های لیتیوم بسیار سبک تر هستند و همچنین تا حد زیادی عاری از تعمیر و نگهداری هستند.

مزایا:

وزن سبک

دارای ظرفیت بالا

شتابگیری  بیشتر

 باتری می تواند تا ۴۰ مایل در حالت کمک به پدال حرکت کند.

طول عمر طولانی تر از حدود ۸۰۰ بار یا ۳ سال استفاده تقریباً روزانه

 

معایب:

گرانتر

 

سیستم کنترل کننده

سیستم کنترل کننده امکان اداره کردن اجزای الکتریکی دوچرخه را فراهم می کند. این سیستم در اشکال مختلفی وجود دارد که بر روی فرمان دوچرخه نصب می شود. 
معمولا دو نوع کنترل کننده وجود دارد که عبارتند از: کنترل کننده پیچشی و کنترل کننده پدالی. 
سیستم کنترل کننده پیچشی نیز انواع مختلفی دارد، یک مدل از این سیستم مانند اهرم تعویض دنده بر روی فرمان نصب شده و با چرخاندن اهرم، موتور الکتریکی روشن می شود. در مدل دیگر با فشار دادن دکمه ای که بر روی فرمان تعبیه شده، موتور روشن می شود. 
در سیستم پدالی نیز، با پدال زدن نیروی الکتریسیته جریان یافته و موتور روشن می شود. 
البته شایان ذکر است که همزمان با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، سیستم کنترل کننده ها نیز پیشرفت چمشگیری داشته و در دوچرخه های مدرن معمولا صفحه ای لمسی بر روی فرمان نصب می شود که قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند از طریق تکنولوژی بلوتوث را داراست. از این رو دوچرخه سوار به راحتی می تواند از طریق این صفحه و یا به کمک گوشی هوشمند خود، اطلاعاتی نظیر مسافت طی شده، شارژ باتری، قدرت موتور، کالری مصرف شده و … را تحت کنترل داشته باشد.

 

حالت پدال کمکی (PAS) در برابر حات تمام الکتریکی (گاز دادن)

دوچرخه‌های برقی دارای سه حالت  اصلی حرکت می‌باشند

 

حالت حرکت عادی

شما از دوچرخه برقی به عنوان یک دوچرخه معمولی استفاده کنید. در این حالت کل انرژی حرکت از طریق رکاب زدن تامین می‌شود. در حالت کمک رکاب، دوچرخه تنها زمانی شروع به کار می‌کند که شما پا بزنید.

 

حالت تمام الکتریکی(استفاده از دسته گاز)

در حالت تمام الکتریکی حرکت دوچرخه از طریق دسته گاز تنظیم می شود و فرقی ندارد شما پا بزنید یا خیر. بعضی از دوچرخه‌ها هم سیستم کمک رکابو هم گاز دادن مستقل دارند. چیزی که برای شما مناسب است بستگی به سلیقه‌ی شخصی شما دارد.

 

حالت پدال کمکی (کمک رکاب)

در حالت پدال کمکی (PAS) سیستم کنترل کننده دوچرخه برقی با کمک یک سنسور متوجه می‌شود شما پدال می‌زنید و با چه قدرتی پدال می‌زنید تا موتور به شما کمک کند. وقتی این کارها انجام شود کمی کمک در رکاب زدن احساس می‌کنید. دقت کنید که یک سنسور پدال کمکی بد می‌تواند لذت دوچرخه سواری را از شما بگیرد، در حالی که با یک سیستم پدال کمکی مناسب ممکن است حس فوق العاده‌ای از دوچرخه سواری خود داشته باشید.

با استفاده از سیستم پدال کمکی  انتخاب می کنید که چطور موتور در پدال زدن کمک کند. سیستم پدال کمکی معمولا قابل تنظیم می‌باشد که با تنظیم آن می‌توانید حس متفاوت و جدیدی از دوچرخه سواری خود رقم بزنید.

اگر می‌خواهید تنها با گاز دادن پیش بروید و پدال نزنید باید دقت کنید که دوچرخه برقی شما گزینه‌ی گاز دادن را داشته باشد.

 

خرید دوچرخه برقی

 دوچرخه برقی با برند معتبر و با کیفیت خریداری کنید.  دوچرخه برقی ارزان و بی کیفیت باعث آسیب های جدی به سلامتی فرد می شود و  تجربه لذت بخشی  از دوچرخه برقی نخواهید داشت.

در فروشگاه بایکی لند دوچرخه برقی با کیفیت و برندهای شناخته شده و معتبر مانند دوچرخه ویوا عرضه شده است شما می توانید برای مشاوره و خرید با تیم پشتیبانی ما در تماس باشید.

 

نظر خود را بنویسید