روش های نگهداری از دوچرخه
روش های نگهداری از دوچرخه

روش های نگهداری از دوچرخه

دوچرخه نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت دارد. در زیر چند راهکار مهم برای نگهداری از این وسیله پیشنهاد شده است تا دوچرخه شما طول عمر مناسبی داشته باشد و بتواند نیازتان را برآورده کرده و در حین راندن آن مشکلی به وجود نیاورد. دوچرخه خود را متناسب با کارکردی که قرار است داشته باشد انتخاب کنید برای مثال مدل گردشگری با مدلی که قرار است برای کوهستان استفاده شود متفاوت خواهد بود و اگر به این مسئله دقت نشود طول عمر آن کاهش می‌یابد.

برای آنکه که این وسیله تا سال‌ها بتواند برای شما کار کند باید به تمام بخش‌های آن از جمله یاتاقان، قاب دنده‌ها، فرمان و… توجه نمایید. می‌توانید از واکس‌های مخصوص نیز برای تمیز کردن این وسیله استفاده کنید. توصیه می‌شود قبل از اینکه سوار دوچرخه شوید و از آن استفاده کنید، آن را بررسی نمایید. فشار باد تایرها و همینطور چرخ دنده‌ها و فرمان و… را نیز چک کنید.

بهتر است بخش‌هایی مانند دو شاخه‌ها و کمک فنرها به صورت منظم روغن‌کاری شوند. همینطور بخش‌هایی مانند زنجیرهای جلوی حلقه و زنجیر پشت و… را تمیز کنید تا همواره بدرخشند.

 

قراردادن دوچرخه در مکان مناسب

پس از آن که دوچرخه را خریداری کردید بهتر است از قرار دادن آن در مکان‌های باز و جلوی نور آفتاب خودداری نمایید و مکانی سرپوشیده مانند پارکینگ را انتخاب کنید تا از باد و باران و آب و هوای مرطوب در امان باشد. بهتر است بدانید که رطوبت هوا و آلودگی‌های سوخت فسیلی می‌تواند بر روی طول عمر دوچرخه تاثیر بگذارد.

 

 

لاستیک  دوچرخه

همواره باد لاستیک ها را بررسی نمایید. کم یا زیاد بودن باد لاستیک ها به طور مستقیم بر عملکرد و راحتی در  دوچرخه سواری اثر می گذارد تا وقتی تایر ها به درستی باد شده باشد از تخت شدن لاستیک جلوگیری می کند. برای بررسی فشار تایر لازم است که، روی تایر را نگاه کرده  و وقتی باد را چک می‌کنید، برای لحظاتی به ترک‌ ها و فرسایش‌ های روی تایرها دقت نمایید. 

 

 

ترمزهای دوچرخه

برای شروع دوچرخه سواری حتما ترمز ها را بررسی کنید و از سلامت لنت آن اطمینان حاصل کنید و اگر لنت دوچرخه مناسب نیست حتما نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. این مورد از اصلی ترین موارد در نگهداری دوچرخه است. اهرم‌ های ترمز عقب و جلو را فشار داده و مطمئن شوید که، به خوبی و به نرمی عمل می‌کند و این قابلیت را داشته باشند که در زمان استفاده از ترمز های دوچرخه، حرکت دوچرخه به صورت آنی و در همان  لحظه متوقف شود.

 

 

محکم کردن پیچ و مهره ها

یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر دوچرخه محکم کردن پیچ و مهرههاست. وقتی پیچ و مهره‌های دوچرخه را سفت می‌کنید، در راستای نیروی گشتاور مناسب به دستورالعمل سازنده مراجعه کنید، زیرا بیش از حد سفت کردن آن ها می‌تواند منجر به آسیب دیدن و یا از دست دادن یکی ازقطعات داخلی دوچرخه شود.

این کار مهارت خاصی نیاز ندارد و فقط کافیست تمام پیچ و مهره های دوچرخه را چک کرده و هرکدام که بیشتر بازی می کند، سفت کنید. البته در میزان سفتی پیچ ها دقت لازم را داشته باشید، زیرا اگر بیش از حد سفت شود، ممکن است باعث هرز شدن پیچ و مهره ها شود.

 

 

 

زنجیر دوچرخه

در هنگام استفاده از دوچرخه، مراقب زنجیرها باشید و هر چند وقت یکبار آن را تمیز کنید و برای آنکه از صدا دادن زنجیر جلوگیری شود، بهتر است بعد از تمیز کاری زنجیر از روغن مخصوص استفاده کنید.

 

 

زین دوچرخه

ممکن است در هنگام دوچرخه سواری با هر رکاب زدن از دوچرخه صدای ناخوشایند به گوش برسد. این صدا مربوط به زین دوچرخه است و  برای جلوگیری از به صدا افتادن زین، باید زین را از پایه جدا کنید، روغن کاری کنید و مجدد سر جای خود قرار دهید و بدین ترتیب از آن صدای نا خوشایند جلوگیری کرده اید.

 

 

رکاب های دوچرخه

در نگهداری از دوچرخه حتما رکاب ها را تمیز و بعد روغن کاری کنید. در ابتدا لازم است محل اتصال رکاب با طبق یا شیفت داخل رکاب و بلبرینگ با استفاده از تینر یا نفت تمیز شود و بعد از روغن مخصوص مناسب با محیط استفاده کرد.

 

 

تمیز کردن دوچرخه

تمیز کردن دوچرخه  بسیار راحت است و به افزایش طول عمر آن کمک شایانی می کند. برای شروع یک سطل آب گرم، مقداری پاک کننده مخصوص دوچرخه، اسفنج، برس و یک پارچه تمیز نیاز دارید. اسفنج را به شوینده مخصوص دوچرخه آغشته کنید و تمام نقاط دوچرخه را با آن تمیز کنید. اطراف چرخ ها و سیستم تعلیق فراموش نشود. برای تمیزی بیشتر از یک برس سفت استفاده کنید و مطمئن شوید که لکه ها کمتر می شوند. در آخر دوچرخه را با پارچه تمیز خشک کنید. توجه داشته باشید در هنگام  شستن ، فشار آب زیاد نشود تا به قسمت های حساسی چون بلبرینگ آسیبی نرساند. 

همچنین در هنگام تمیز کردن دوچرخه می توانید از پایه های نگه دارنده استفاده نمایید چرا که پایه ها سبب می شوند تا شما در هنگام تعمیر یا تمیز کردن، دوچرخه را در یک ارتفاع خوب قرار دهید. استند ها به شما کمک می کنند تا به آسانی قسمت هایی را که در دسترس نیستند را بررسی کنید.

 

 

روغن کاری اجزای متحرک دوچرخه

یکی از کارهای مهم برای نگهداری از دوچرخه در منزل، روغن کاری دوچرخه است. درصورتی که اجزای متحرک دوچرخه مانند( زنجیر، دنده ها، توپی و موتور) را به موقع روغن کاری کنید، علاوه بر افزایش طول عمر دوچرخه، سواری نرم و راحتی را تجربه خواهید کرد. این عمل باید به صورت منظم و دوره ای انجام شود. در زمان  روغن کاری باید مراقب باشید  چرخ ها، طوقه ها و لنت های ترمز، آغشته به روغن  نشود.

مکان و مدت زمان دوچرخه سواری، تعدا دفعات روغن کاری دوچرخه را مشخص می کند. البته شرایط آب و هوایی نیز بسیار تاثیرگذار است. روغن کاری دوچرخه در هوای آفتابی و در زمین آسفالت کمتر از هوای بارانی و آلوده است. به همین دلیل پیشنهاد می شود در مناطق خشک هر سه ماه یکبار و در مناطق مرطوب، هر سه ماه یکبار دوچرخه خود را روغن کاری کنی

 

 

تعمیر دوچرخه راهی برای نگهداری از آن

ممکن است پس از استفاده از دوچرخه نیاز به تعمیر داشته باشد در این صورت می‌توان با تعمیر دوباره از آن استفاده کرد. این وسیله نقلیه با توجه به انواعی که دارد سیستم دنده و ترمز در آنها با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه تعمیراتی که باید یک دوچرخه حرفه‌ای و یا کوهستانی نسبت به یک دوچرخه شهری داشته باشد با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

جهت تعمیر دوچرخه باید به نوع ترمز توجه کرد. ترمز مکانیکی معمولاً در صورت خرابی بخش سیم ترمز یا لقمه ترمز و یا میله سیم‌ترمز بررسی شود. جهت تعمیر ترمز دیسکی باید بخش‌های شیلنگ هیدرولیک، دیسک، قطعه اتصال سیستم ترمز و ترمز بررسی شود. برای نگهداری از دوچرخه خود از لنت‌ترمز با کیفیت بالا استفاده نمایید. همینطور در صورت نیاز باید به صورت مرتب این بخش لنت دوچرخه را بررسی کنید.

فرمان دوچرخه و تنظیم آن نکته مهمی برای نگهداری از دوچرخه است. مواردی از جمله تنظیم نبودن این بخش، لق شدن فرمان، تعویض ساچمه فرمان و… از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

زنجیر دوچرخه از آنجایی که دائم در معرض گرد و غبار و آلودگی می‌باشد باید زود به زود تمیز و روغن‌کاری شود. زیرا آلودگی باعث فرسایش زنجیر و کاهش طول عمر آن می‌شود. بهتر است حداقل ماهی یکبار آلودگی‌های روی زنجیر را پاک کنید و از روغن مخصوص برای روانکاری آن استفاده کنید.

 

 

نحوه نگهداری از انواع دوچرخه

امروزه دوچرخه‌ها در انواع مدل‌ها و با توجه به شرایط و موقعیت‌ استفاده از آن‌ها ساخته می‌شوند. نحوه مراقبت و نگهداری از هر یک از این انواع دوچرخه‌ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. در ادامه به بررسی هر یک از این مدل‌ها و راهکارهای نگهداری و مراقبت از آن‌ها می‌پردازیم.

 

نگهداری دوچرخه شهری:

 دوچرخه شهری از جمله قدیمی‌ترین سبک این وسیله حمل و نقلی است. این وسیله می‌تواند دارای دنده و یا بدون دنده باشد، در صورت وجود دنده باید قبل از استفاده از آن این بخش و پایه و باد تایرها را چک کنید.

 

 

نگهداری دوچرخه کوهستانی: 

دوچرخه کوهستان برای مسیرهای خاکی و کوهستانی استفاده می‌شود. این وسیله برای جاده‌های ناهموار طراحی شده و مراقبت و نگهداری از آن نیز بسیار مهم است و باید قبل از راندن آن کمک فنرها، فرمان و تایرهای آن بررسی شود. در این دوچرخه‌ها باید کمک فنر و چرخ عقب به کار رفته در آن را به صورت مرتب وارسی و گردوغبار ناشی از مسیر خاکی را پاک کرد.

 

 

نگهداری دوچرخه جاده(کورسی):

 این مدل معمولاً دارای لاستیک نازک است و برای راندن در جاده‌های آسفالت مناسب خواهد بود، مراقبت از لاستیک‌های این مدل بسیار مهم است و باید به باد تایر و عاج‌های آن توجه کرد. همینطور راندن این وسیله در جاده‌های ناهموار و خاکی از عمر آن می‌کاهد.

 

 

 

نگهداری دوچرخه توریستی: 

این مدل برای سفرهای توریستی و مسافرت طراحی شده است. هنگام استفاده از این دوچرخه باید رکاب، دنده، فرمان، باد تایر، بررسی شود. همین طور با توجه به مسیر سفر لازم است تا در مواقع ضروری ابزار مورد نیاز را که ممکن است برای تعمیر دوچرخه لازم باشد همراه داشته باشید.

 

 

 

نگهداری دوچرخه نمایشی:

 این مدل برای حرکت‌های نمایشی ساخته شده است. این حرکات نمایشی می‌تواند مانند پرش از پله‌ها و یا پرش از موانع باشد. اگرچه این مدل با کیفیت بالای ساخته می‌شود، اما مراقبت و نگهداری از آن بسیار مهم است. باید قبل از انجام حرکاتی نمایشی تمام بخش‌های آن از جمله ترمز، چرخ های جلو و عقب، لقی فرمان مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

نگهداری دوچرخه برقی:

دوچرخه برقی دارای موتور الکتریکی کوچکی هستند که به کمک باتری‌های قابل شارژ، شارژ می‌شود. هنگام استفاده از دوچرخه‌های برقی باید به میزان شارژ باتری آن و همینطور مسافتی را که می‌تواند با توجه به کیفیت ساخت آن بپیماید، توجه کرد. مراقبت از موتور آن در برابر ضربه نیز بسیار مهم است.

 

 

نگهداری دوچرخه چند نفره:

 با توجه به آن که معمولا بیشتر از یک نفر می‌توانند سوار دوچرخه چندنفره شوند و با توجه به نیرویی که به دوچرخه وارد می‌شود، باید مقاومت بدنی، باد تایر و حرکات فرمان آن را در نظر گرفت. همینطور باید به موقعیت استفاده از ان توجه کرد تا بتواند دوام بالایی داشته باشد.

 

 

ویژگی‌های یک دوچرخه خوب

ممکن است بخواهید دوچرخه‌ای خریداری نمایید و یا بخواهید ویژگی‌های یک دوچرخه خوب را بدانید. با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های یک دوچرخه خوب بپردازیم.

 ابتدا باید از مناسب بودن این وسیله با توجه به سایز و اندازه خودتان مطمئن شوید. زیرا ممکن است که هنگام راندن آن احساس راحتی نکنید. پس هنگام خرید این محصول به متناسب بودن آن دقت نمایید.

از بخش‌های دیگری که باید هنگام خرید به آن دقت نمایید موقعیت زین وسیله است. ممکن است که دوست داشته باشید زین این وسیله صاف و بدون زاویه باشد و یا ممکن است بخواهید که این بخش رو به جلو یا قابل تنظیم به سمت رو به عقب باشد. موقعیت زین بسته به سلیقه شما و احساس راحتی شما دارد.

بخشی مهم دیگر فرمان دوچرخه است. موقعیت قرارگیری فرمان بسیار مهم خواهد بود. زیرا اگر این بخش زاویه نامناسبی داشته باشد می‌تواند مشکلاتی از جمله کمر درد و کشیدگی عضلات به وجود بیاورد و یا مشکلی در ناحیه دست تان رخ دهد. در کل یک دوچرخه خوب باید فرمانش متناسب با سایز دوچرخه و همینطور با توجه به عرض‌های مختلف این وسیله طراحی و تولید شده باشد.

 اندازه چرخ‌ها نیز با توجه به موقعیت استفاده از آن انتخاب شود. برای مثال چرخ‌های دوچرخه کوهستان با چرخ‌های نوع مناسب برای جاده و گردشگری با هم متفاوت هستند. طبق قامه و پنجه رکاب را نیز باید بررسی کرد. بهتر است پنجه رکاب طوری طراحی شده باشد که کفشتان به خوبی برروی آن قرار بگیرد.

 

 

جمع‌بندی

پس از خریداری دوچرخه، توجه به نکات نگهداری آن نیز بسیار مهم خواهد بود تا بتواند دوام بالایی داشته باشد و همینطور بتوانید با خیال راحت آن را برانید. دوچرخه خود را متناسب با کارکردی که قرار است داشته باشد انتخاب کنید. در این صورت نگهداری و مراقبت از آن نیز آسان‌تر خواهد بود. در صورت انتخاب دوچرخه‌ای نامناسب برای هدفتان، این وسیله نمی‌تواند عمر مفیدی داشته باشد و دائم نیاز به تعمیر خواهد داشت

نظرات (1)

آرمان

دوچرخه رو تو نور مستقیم افتاب نزارید تغییر رنگ میده بهتره تو مکان های سربسته مثل پارکینگ بزارین البته اگ پارکینگ امنی دارید!!! امکان سرقت دوچرخه زیاده .
اگ تو فضا باز میزارید روکش براش بگیرید
برا تمیز کردن من با دستمال نمدار تمیز میکنم

نظر خود را بنویسید