آشنایی با قطعات دوچرخه
اجزای دوچرخه

آشنایی با قطعات دوچرخه

قطعات دوچرخه در این مطلب به طور کامل شرح داده می شود. دوچرخه یکی از وسایل ورزشی و سرگرمی است که کارایی زیادی دارد و هر شخصی می‌تواند  اجزای آن را به‌طور کامل بشناسد و  تجهیزات آن به‌راحتی می‌توانند تعویض کند. از دوچرخه در گذشته تا به اکنون استفاده‌ شده و همیشه طرفداران بی‌شماری داشته است. امروزه نیز با توجه به افزایش ترافیک و آلودگی هوا در بسیاری از شهرها استفاده از این وسیله نقلیه سالم بسیار رواج پیداکرده است. در این مطلب اجزای این وسیله به‌طور کامل شرح داده می‌شود تا شما می توانید به راحتی از سایت بایکی لند  قطعات دوچرخه را خریداری کنید.

 

 

اجزای دوچرخه

وجود برخی از قطعات دوچرخه ضروری است و هرکدام انواع و طرح‌های مختلفی دارند. برخی دیگر از آن‌ها مانند دنده می‌تواند بر روی دوچرخه تعبیه نشود و در صورت نصب با توجه به جنس و کارایی به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. به‌طورکلی بدنه یا تنه، دوشاخ، فرمان، کرپی فرمان، زین یا صندلی، لوله زین، لاستیک یا تایر، طوقه، پنجه‌رکاب، طبق قامه، شانژمان، طبق عوض کن، دسته‌دنده، دسته ترمز، ترمز، خودرو و زنجیر اجزای دوچرخه را شامل می‌شوند. در ادامه با برخی از اجزای مهم و عملکرد هرکدام آشنا می‌شوید.

قطعات دوچرخه

 

 

ترمز دوچرخه

بدون هیچ تردیدی ترمز دوچرخه، یکی از مهم‌ترین اجزای آن محسوب می‌شود. سیستم ترمز دوچرخه از دیسک ترمز، کالیپر، لقمه ترمز، کت ترمز و سیم ترمز تشکیل می‌شود که هرکدام از این قطعات انواع مختلفی دارند که باید در جای مخصوص خود به‌کاربرده شوند.

ترمز ویبریک دوچرخه

در طراحی ترمز دوچرخه‌های امروزی از دو ترمز دیسکی و ترمز ویبرک استفاده می‌شود. ترمزهای ویبرک ارزان‌تر هستند و تعمیر و نگهداری آن‌ها به سهولت انجام می‌شود که همین امر باعث محبوبیت آن شده است. از معایب این سیستم می‌توان به از دست دادن کارایی و قدرت خود در شرایط آب‌وهوای بارانی اشاره کرد. بااین‌حال بسیاری از برندها در دوچرخه‌های تولیدی خود از این سیستم ترمز استفاده می‌کنند.

ترمز دیسکی دوچرخه

ترمزهای دیسکی که نسبت به ویبرک گران‌تر هستند در دو نوع مکانیکی و دیسک هیدرولیکی طراحی می‌شوند که مزایای فوق‌العاده‌ای دارند. برای تعمیر این ترمز باید به افراد متخصص رجوع کرد و مستلزم پرداخت هزینه اضافی است. ترمزهای دیسکی دقیق‌تر عمل می‌کنند و کارایی بهتری دارند. شرایط آب و هوایی هیچ تأثیری در کارایی آن‌ها نمی‌گذارد و در هر شرایطی می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. همان‌طور که مشخص است، لوازم ترمز ویبرک و دیسکی باهم تفاوت دارند.

 

 

شانژمان

شانژمان دوچرخه و همچنین دنده‌ها، تقویت نیروی رکاب را به عهده‌دارند و در شرایط مختلفی می‌توان به کمک این ابزار راندمان حرکت را بالا برد. درراه‌های با شیب زیاد تأثیر شانژمان کاملاً به چشم می‌آید و راحتی دوچرخه‌سوار فراهم می‌شود. افزایش و یا کاهش گشتاور رکاب کار مهمی است که این ابزار انجام می‌دهد. به‌طورمعمول برندهای مختلف با توجه به تجربه‌های کسب‌شده، ۳ دنده در جلو و ۷ دنده در عقب تعبیه می‌کنند، اما بااین‌حال تعداد دنده‌ها می‌تواند در دوچرخه‌ها متفاوت باشد.

شانژمان دوچرخه

 

اگر دنده‌ها روی چرخ‌دنده‌های کوچک باشند، دنده‌سنگین می‌شود و سرعت در مسیرهای صاف و سرازیری را می‌توان افزایش داد. برای عبور از مسیرهای سربالایی دنده‌ها روی چرخ‌دنده بزرگ جای می‌گیرند و به‌اصطلاح دنده‌سبک نامیده می‌شود. استفاده از این سیستم به سلیقه افراد بستگی دارد اما تقریباً می‌توان گفت به یک ابزار ضروری در دوچرخه‌ها تبدیل‌شده است.

 

 

شانژمان جلو ( طبق عوض کن )

طبق عوض کن دوچرخه


شانژمان جلو یا طبق عوض کن و یا دنده جلو برای تعویض دنده در جلوی دوچرخه استفاده می شود.

 

 

بدنه دوچرخه

یکی از مهم‌ترین قطعات دوچرخه که باید محکم و سبک باشد، تنه آن است. طراحی خوب بدنه می‌تواند از هدر رفتن انرژی دوچرخه‌سوار جلوگیری کند. برای تولید این جز دوچرخه از جنس‌های مختلفی نظیر  آلومینیومی یا کربن و آهن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه چندین قسمت به هم جوش می‌خورند، تقویت نقاط متصل شده بسیار اهمیت دارد. به‌طورکلی بقیه اجزای دوچرخه نسبت به‌اندازه و طراحی بدنه تعیین می‌شوند و حتی کیفیت بدنه تعیین‌کننده کیفیت اجزای دیگر دوچرخه می‌باشد.

 

 

طوقه و لاستیک

کیفیت و اندازه لاستیک و طوقه تأثیر به سزایی در گشتاوری چرخ‌ها دارد و انتخاب محصول باکیفیت می‌تواند راحتی دوچرخه‌سوار را به همراه داشته باشد. امروزه بااینکه تایرهای تیوبلس وارد بازار شده‌اند، استفاده از لاستیک‌های تیوب دار هنوز رایج است. امکان پنچر شدن این لاستیک‌ها وجود دارد که به‌راحتی هرکسی می‌تواند پنچری آن را بگیرد.

طوقه و تایر دوچرخه

کوچک‌ترین اندازه طوقه دوچرخه ۱۲ است. این اندازه به معنای اندازه ارتفاع طوقه به همراه لاستیک با واحد اینچ است. اندازه‌های مختلف دیگر با توجه به نوع دوچرخه برای طوقه در نظر گرفته می‌شود.

 

دوشاخ

یکی از اجزای مهم دوچرخه دوشاخ است. جنس دوشاخ دوچرخه اغلب فلز یا آلومینیوم است که انواع مختلفی دارد. این قطعه به جلوی بدنه وصل می‌شود و وظیفه نگه‌داشتن چرخ جلو را بر عهده دارد. برخی از دوشاخ‌ها فنر ندارند و به  دوشاخ خشک معروف هستند درصورتی‌که دوشاخ کمک‌فنر داشته باشد، انواع مختلفی نظیر بادی یا روغنی وجود دارند.

دوشاخ دوچرخه

وضعیت کمک دوشاخ‌های فنردار به‌راحتی قابل تنظیم هستند و آن دسته از قطعاتی که کمک‌فنر طولانی‌تری دارند، محصولات بهتری محسوب می‌شوند. وجود کمک‌فنر می‌تواند بخشی از انرژی رکاب زدن دوچرخه‌سوار را جذب کند و به همین دلیل دوچرخه‌های جاده، فاقد کمک‌فنر هستند.

 

 

فرمان

 فرمان‌های دوچرخه شکل‌های مختلفی دارند و با توجه به نوع دوچرخه شهری، کوهستان و… تغییر می کند. فرمان دوچرخه گاهی در یک خط مستقیم، گاهی فرمان‌های کورسی که دراپ نام دارند و گاهی کمی منحنی هستند که روی دوچرخه‌های با طراحی‌های مخصوص به خود تعبیه می‌شوند.

فرمان دوچرخه

با اضافه کردن برخی قطعات دیگر ممکن است هر فردی از فرمان در دو یا سه حالت بتواند استفاده کند. این نمونه طراحی‌ها در مسافت‌های طولانی می‌تواند جلوی خستگی دوچرخه‌سوار را بگیرد.

 

 

دسته‌دنده

 دسته‌دنده دوچرخه اهرمی است که می‌تواند زنجیر را روی چرخ‌دنده‌های مختلف حرکت دهد. انواع مختلفی از این محصول در بازار موجود است که برخی از آن‌ها ساده هستند و با چرخاندن یک چرخ‌دنده عوض می‌شوند و گاهی با کشیدن یک اهرم خاص این کار انجام می‌شود.

دسته دنده دوچرخه

 

 

کرپی 

وسیله ای است برای اتصال میله فرمان با دو شاخ را بر عهده دارد. کرپی این امکان را فراهم می کند که زاویه نشستن را کمی تنظیم کنید.

کرپی دوچرخه

 

 

لوله زین

لوله زین از بالا به زین وصل می‌شود و پایین آن در بدنه فرو می‌رود. با این روش می‌توان زین را در ارتفاع مناسب تنظیم کرد. این تنظیم را حین خرید از فروشنده بخواهید.

 

 

زین

 زین یا همان نشیمنگاه دوچرخه یکی دیگر از اجزای اصلی است که اصول فنی و ایمنی خاصی در ساخت آن باید رعایت شود تا سلامتی دوچرخه‌سوار به خطر نیفتد. زین باید با بدنه و فرمان کاملاً هماهنگ باشد تا فرد به‌راحتی بر روی آن بنشیند. امروزه در ساخت دوچرخه‌ها در زین‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع وجود دارد که بسیار بااهمیت است. و همچین زین ه های پهن تر مناسب خانم ها و زین های باریک تر مناسب آقایان است.

زین دوچرخه

 

 

 

جمع‌بندی

شناخت اجزای دوچرخه می‌تواند به شما در خرید دوچرخه مناسب و همچنین تعمیر دوچرخه خودتان کمک کند. در این مطلب برخی از اجزای  دوچرخه معرفی شد. از قطعات دوچرخه می‌توان به ترمز دوچرخه، شانژمان، بدنه، طوقه و لاستیک، دوشاخ، فرمان، دسته‌دنده و زین اشاره کرد.

نظرات (17)

پارسا

باسلام . تشکر بابت اطلاعات دقیقی که در اختیارمون گذاشتید . یکی از بهترین مقاله هایی بود که تابحال خوندم . باتشکر

مختاری

بهترین مارک شانژمان دوچرخه چیه و چقدر در قیمت دوچرخه تاثیر داره

admin

بهترین برند قطعات شیمانو هست و شانژمان شیمانو الیویو و آلتوس در درجه بالاتر و بعد از اون تورنی و تورنی تی زد این برند قرار میگیریند بله قطعات روی قیمت دوچرخه خیلی تاثیر گذار هستن شانژمان عقب و جلو با توجه به اینک چ برندی هست و ساخت کدام کشور هست و تو چه درجه کیفیتی قرار دارن میشه گفت یکی از عوامل تاثیر گذار قیمت دوچرخه هستن

یاسین

عالی عالی عالی

ناشناس

با سلام مقالتون بسیار عالی و دقیق بود خسته نباشید

پوریا

سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبی که طراحی کردید واقعا به من کمک کرد امید وارم که در ادامه کارتان هم موفق باشید

ناشناس

سلام آیا میشه دوچرخه های جاده ای که دوشاخ اون ها ساده هست دوشاخ دوچرخه کوهستان رو جایگزینش
کنم آیا این امکان رو داره

    admin

    سلام دوشاخ باید متناسب با دوچرخه باشد

امیرمهدی

سلام اسم این مدل دسته دنده ای که بقل اون دنده دایره ای هست چیه ؟ همون سمت راستی داخل تصویر

    admin

    سلام دسته دنده کلاجدار شیمانو مدل ef500

یوسف

یه کلمه مانوشتیم چطور دسته ترمز عوض می‌شود تومار نوشتی اما جواب ندادی چرا چیزی که آدم میخواد جواب نمی‌دید وگرنه من نمیدونم زین چیه دنده چیه لاستیک وتویوب چیه عه عه عه

    admin

    سلام وقت بخیر شما سوالی مطرح نکردید . لطفا سوالتونو بفرمایید

رمضان

سلام گرنشیکی برای کدوم قسمت دوچرخه هست ؟

ناشناس

گرنشیکی برای کدوم قسمت دوچرخه هست ؟

Amir

سلام من یه دوچرخه حرفه‌ای ژاپنی دارم ۶ساله دارمش ترمزش و دیسک ترمز خراب شده میخاستم بدونم میشه مال دوچرخه جدیدم رو باز کنم ببندم روش جفتشون هیدرو لیکی هستن و اینکه دنده های یه دوچرخه دیگه رو میخام روش ببندم میشه یعنی طوقه عقب جلو رو عوض کنم دوچرخه به مشکل نمی خوره

    admin

    سلام. امکان تعویض دنده و طوقه هست. ولی برای ترمز، باید محل نصب کلیپر ترمز با بدنه همخوانی داشته باشد.

محمد

سلام برای ترمز دوچرخه لقمه ای اونایی که به تنه وصل میشن واسه من یکی از میله هایی که ترمز بش وصل میشه افتاده و جای دایس و پیچ هم داره میخاستم ببینم اون میله گیرم میاد یا نه

نظر خود را بنویسید