نحوه صحیح تعویض دنده‌ دوچرخه
نحوه صحیح تعویض دنده‌ دوچرخه

نحوه صحیح تعویض دنده‌ دوچرخه

روزها به طور پیوسته طولانی‌تر می‌شوند و همه ما به آرامی ‌از زمستان بی تحرک خود خارج می‌کنند. فکر دوچرخه سواری در امتداد یک مسیر جنگلی یا یک خیابان شهری، ممکن است به زودی ذهن ما را درگیر کند. دوچرخه سواری هیجان خوبی داشته و می‌توان گفت کمی‌هیجان انگیزتر از پیاده روی است. شاید شما یک مبتدی در عرصه دوچرخه‌سواری باشید و به فکر خرید اولین دوچرخه خود هستید. شاید شما در حال ارتقا از یک دوچرخه ساده به دنده‌ای هستید. در هر صورت، تعویض دنده دوچرخه تقریباً همیشه برای حفظ بازده بهینه پدال زدن برای دوچرخه‌سوار ضروری است. بیایید اصول اولیه نحوه صحیح تعویض دنده دوچرخه را بررسی کنیم.

 

چرخ دنده دوچرخه چگونه کار می‌کند؟

 جزء مهم محرکه چرخ دنده دوچرخه شماست. به زبان ساده چرخ دنده‌ها،، قرقره‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند نیرو را از پاهای خود و از طریق پدال‌ها و طبق قامه، سپس از طریق زنجیر و در نهایت به چرخ عقب منتقل کنید. یک دوچرخه تک سرعته فقط دو دنده دارد، یکی به میل لنگ و دیگری به چرخ عقب متصل است.

چرخ دنده دوچرخه

دوچرخه‌های دارای شیفتر و دنده (که بعداً در مورد آن توضیح خواهیم داد) دارای یک یا چند دنده به طبق قامه و چندین دنده متصل به چرخ عقب هستند. در هر دو نوع دوچرخه، یک زنجیر چرخ دنده‌های روی طبق قامه را به چرخ دنده‌های چرخ عقب متصل می‌کند. چرخ دنده‌ها دارای یک لبه بیرونی دندانه دار هستند که با حفره‌های موجود در زنجیر به شما کمک می‌کند تا نیرو را به طور موثر انتقال دهید.

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه

دنده‌ها به شما کمک می‌کنند تا در هنگام رکاب زدن، بدون توجه به جایی که سوار می‌شوید، حداکثر کارایی را حفظ کنید. اگر به یک سربالایی نزدیک شدید دنده را پایین بیاورید تا پاهای شما چرخش‌های بیشتری نسبت به چرخ عقب داشته باشند و در نتیجه سرعت کمتر اما گشتاور بیشتر باشد. این باعث می‌شود احساس راحتی در پدال زدن داشته باشید. ولی اگر به سرپایینی نزدیک شدید دنده را بالا ببرید تا پاهای شما دورهای کمتری نسبت به چرخ عقب داشته باشند که منجر به سرعت بیشتر اما گشتاور کمتر شود. این کار باعث می‌شود رکاب زدن سخت‌تر شده اما سریع‌تر و بهینه‌تر پیش روید.

تنظیم دنده دوچرخه چگونه انجام می‌شود؟

اگر دوچرخه شما دارای دنده‌هایی است که می‌توان آنها را تعویض کرد، پس یک دوچرخه خوب را سوار هستید که می‌توانید نهایت لذت را از آن ببرید. چرخ دنده وسیله ای است که شما با شیفتر کنترل می‌کنید و باعث می‌شود زنجیر از دنده بزرگتر به دنده کوچکتر یا برعکس تغییر کند. بسته به نوع دوچرخه، می‌تواند فقط روی دنده‌های عقب یک دنده یا دنده‌های عقب و دنده‌های طبق قامه یک دنده وجود داشته باشد. شیفترهای دنده از طریق یک کابل فولادی محصور به دنده متصل می‌شوند. وظیفه شیفتر کشیدن کابل (ایجاد کشش) یا رها کردن کابل (ایجاد شلی) است که هر کدام مربوط به حرکت دنده است.

 

چگونه از چرخ دنده دوچرخه استفاده کنم؟

روش تعویض دنده در دوچرخه بستگی به سیستم تعویض دنده‌ای دارد که نصب شده است. در حال حاضر می‌توان گفت تقریبا همه دوچرخه‌هایی که در بازار هستند و می‌توانید بخرید، دنده‌هایشان را روی فرمان نصب است. برخی از دوچرخه‌های قدیمی‌تر، شیفترهایی روی لوله پایین دوچرخه دارند که همین کار را انجام می‌دهد.

انواع دنده؛ کدام دنده دوچرخه بهتر است؟

در ادامه بررسی انواع دنده در دوچرخه و نحوه تعویض دنده هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

تغییر دنده با شست

دنده‌هایی مانند این بیشتر در دوچرخه‌های کوهستانی دیده می‌شوند. به طور معمول، اهرم بزرگتر (نزدیک ترین به شما در تصویر پایین) با انگشت شست به سمت پایین فشار داده می‌شود. هنگامی‌که برای تعویض دنده آماده شدید، به سادگی اهرم کوچکتر را با انگشت شست خود فشار دهید.

تغییر دنده با شست

 

دنده ترکیبی

به طور معمول در دوچرخه‌های هیبریدی یا تناسب اندام دیده می‌شود، این دوچرخه‌ها از انگشت اشاره شما نیز استفاده می‌کنند. مشابه دنده انگشت شست، اهرم انگشت شست را فشار می‌دهید تا دنده پایین بیاید. با این حال، برای افزایش دنده، اهرم بلندتر دنده را با انگشت اشاره خود فشار دهید.

دنده ترکیبی

 

دنده چرخشی

این دنده مشابه عملکرد چرخاندن گاز موتورسیکلت به سمت شما برای حرکت سریع تر است، دستگیره دنده را به سمت خود می‌چرخانید تا دنده را بالا ببرید. وقتی به یک سربالایی نزدیک می‌شوید و می‌خواهید دنده را پایین بیاورید، دستگیره دنده را از خود دور کنید. دنده‌های پیچشی خوب و جمع و جور هستند. آنها فضای زیادی را روی فرمان اشغال نمی‌کنند.

دنده چرخشی

 

دنده یکپارچه + اهرم ترمز

دوچرخه‌های جاده‌ای را در نظر بگیرید، با دسته‌هایی که به جلو و سپس پایین و عقب خم می‌شوند. ۲ اهرم ترمز روی منحنی‌های رو به پایین نصب شده‌اند، بالای آن‌ها معمولاً برای استراحت دستان شما در هنگام سواری استفاده می‌شود. در پشت اهرم‌های ترمز دنده قرار گرفته است. در حالی که اهرم‌های ترمز مستقیماً به عقب کشیده می‌شوند تا ترمزها را فعال کنند، دنده‌ها به طرفین فشار داده می‌شوند تا تعویض دنده اتفاق بیافتد. این چیدمان ساده به آیرودینامیک دوچرخه می‌افزاید و می‌تواند سرعت دوچرخه‌سواری را افزایش دهد.

دنده یکپارچه + اهرم ترمز

 

نکاتی برای جابجایی دنده‌ها به صورت حرفه‌ای

زمانی که به آن تعویض دنده دوچرخه عادت کردید جابجایی نسبتاً ساده خواهد بود. برای شروع به تعویض دنده حرفه‌ای این نکات را در نظر بگیرید:
⦁ سیستم تعویض دنده خود را حفظ کنید. کابل‌ها را به درستی بکشید و قطعات متحرک را تمیز و روغن کاری کنید.
⦁ هنگام تعویض دنده پدال بزنید. اگر پدال‌ها را نچرخانید، دوچرخه‌تان اصلاً دنده عوض نمی‌کند.
⦁ در شرایط پر فشار دنده عوض نکنید. به جای پایین آمدن دنده در وسط یک صعود سخت، سعی کنید آن را پیش بینی کنید .و قبل از شروع صعود، دنده را پایین بیاورید. این تضمین می‌کند که کمترین فشار روی زنجیر وجود داشته باشد که منجر به جابجایی آسان تر می‌شود.
⦁ هر بار فقط ۱ یا ۲ دنده عوض کنید. تغییر بین دنده‌های با فاصله زیاد (مثلاً تعویض دنده از ۸ به ۱) در مدت زمان بسیار کوتاه می‌تواند باعث پریدن یا حتی جدا شدن کامل زنجیر شود.
⦁ دنده‌های خود را طوری تنظیم کنید که مناسب باشند. بیشتر دنده‌ها را می‌توان طوری قرار داد که به بهترین شکل با اندازه دست و سبک سواری شما مطابقت داشته باشد. با دوچرخه‌تان دور تا دور را چرخ بزنید، ببینید دست‌هایتان به طور طبیعی روی میله‌ها کجا قرار می‌گیرند، سپس دنده‌هایتان را حرکت دهید یا بچرخانید تا مطابقت داشته باشند.

نظرات (7)

مسلم

سلام
چقدر احتمال داده چرخ دنده دوچرخه شکسته بشه
یا زنجیر و اینکه امکان تعویض این دو وجد داره یا نه؟

    admin

    سلام. به نسبت کیفیت تفاوت دارن. اگر کیفیت خوبی داشته باشن احتمال بسیار پایینی داره این اتفاق بیفته اما اگر کیفیت قطعات پایین باشه بدلیل فشاری که رو این قطعه هست احتمال خرابی و پایین آمدن عمر قطعه بسیار زیاد هست

    admin

    بله امکان تعویض هست

سلام در دنده اگر چند باشد خوب است (مثل آیا باید ۸ ، ۱ باشد یا ۶ ، ۲) ممنون میشم بگین <:

    admin

    سلام ۲ با ۴ یا ۲ با ۵ معمولا نرمال ترین حالت دنده هست

سلام ببخشید اگر دنده روی ۲ با ۶ باشد اشکال نداره؟

    admin

    سلام . نه مشکلی ندارد ، دنده ۲ جلو می تواند با هر دنده ای باشد.

نظر خود را بنویسید