دوچرخه ثابت بهتر است یا متحرک

دوچرخه ثابت بهتر است یا متحرک

ورزش منظم به افزایش طول عمر کمک می کند.دوچرخه سواری هم به طور خاص بر سال های عمرتان می افزاید، حتی اگر آسیبی از دوچرخه سواری به شما برسد.قابل جبران خواهد بود. دراین مقاله دو نوع دوچرخه ثابت و دوچرخه متحرک را مورد بررسی قرار دادیم.

 

دوچرخه سواری و تقویت سیستم ایمنی

جدای از کمکی که دوچرخه سواری به شما در جهت اندامی متناسب تر می کند،موجب تقویت سیستم ایمنی هم می شود.وقتی سیستم ایمنی قوی باشد،بدن نسبت به عفونت های های رایج مانند سرما خوردگی،سرفه و آنفولانزا و کرونا مقاوم تر خواهد بود.مطالعات نشان داده دوچرخه سواری توان بدن برای مبارزه با پاتوژن ها و التیام و درمان را بیشتر می کند.

 

دوچرخه سواری و کاهش استرس

مطالعات نشان می دهد ورزش کردن به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.تمرینات شدید بدنی موجب برانگیختگی ترشح سروتونین و دوپامین در مغز می گردد.این اندورفین ها موجب تقویت روحیه و نشاط شده و ذهن را آرام می کند.دوچرخه سواری راهی برای تسکین اعصاب خراب و ناتوان است.

 

درمان زانو درد با دوچرخه سواری

خیلی از پزشکان بیماران  زانو درد را از دوچرخه سواری منع می کنند.الگوی حرکت مفصل زانو در راه رفتن است.برتری دوچرخه سواری در این است که وزن بدن در فعالیت دوچرخه سواری روی مفصل زانو قرار نمی گیرد بنابراین این فعالیت ایمن تر و کم فشار تر از را ه رفتن و دویدن است.

در نتیجه می تواند به بهبود آسیب زانو کمک کند و حتی با استفاده از دوچرخه ثابت در منزل می توان عضلات زانو را تقویت کند

باید توجه داشت که دوچرخه سواری بدون اینک رکاب را سفت کنیم یک فعالیت هوازی است و برای تقویت سیستم قلبی و تنفسی مفید است برای تقویت عضلات زانو رکاب باید سفت شود.و درجه دشواری دوچرخه را بالا ببریم مقاومت بیشتر باعث تقویت مفصل اطراف زانو می شود.

 

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت وسیله‌ای ورزشی ست که مانند تردمیل در جایی ثابت مثل منزل یا باشگاه قرار می‌گیرد و کارکرد آن با رکاب زدن است. امروزه با توجه به آلودگی هوا بسیاری از افراد برای چربی سوزی، کم کردن وزن و ورزش حرفه‌ای به جای دوچرخه‌های حرکتی از دوچرخه‌های ثابت استفاده می‌کنند.

زمانی که روی دوچرخه‌ی ثابت می‌نشینید و شروع به رکاب زدن می‌کنید خون در قلب و عروق شما جریان بهتری خواهد داشت و علاوه بر چربی‌سوزی به تناسب و سلامت بدن شما کمک خواهد کرد. دوچرخه‌های ثابت مدل‌ها و ابعاد مختلفی دارند و با قیمت‌های متفاوت در بازار موجودند. این دستگاه برای افرادی که توانایی ورزش کردن در محیط‌های باز و آزاد را ندارند شرایط ورزش هوازی را فراهم می‌کند.

از مزایای دوچرخه ثابت می‌توان به فرم دادن عضلات و ماهیچه‌های پا، چربی سوزی، بهبود سیستم عروقی و دستگاه تنفسی اشاره کرد.

 

دوچرخه ثابت بهتراست یا دوچرخه متحرک

در برخی موارد استفاده از دوچرخه ثابت بیشتر توصیه می شود به خصوص افرادی که وزن بالایی دارند، خانم های باردار، افرادی که مشکلات حس عصبی پا دارند یا نوعی راه رفتن برای شان مشکل است.

مبتلایان به پوکی استخوان یا کسانی که دچار مشکلات بینایی یا تعادلی هستند. بهتر است از دوچرخه ثابت استفاده کنند. زیرا به دلیل مشکلاتی که دارند، ممکن است تعادل خود را از دست بدهند و دچار شکستگی و صدمه های جسمانی شوند. در حالی که دوچرخه ثابت از ثبات بیشتری برخوردار است،تعادل آن ها را حفظ می کند و می توانند از فواید این ورزش بهره ببرند.

برای افرادی که درد جلوی زانو دارند، استفاده از دوچرخه چه ثابت و چه متحرک توصیه نمی شود.البته این موضوع مطلق نیست و با تنظیم زین دوچرخه به نحوی که زانو زیاد خم نشود، می توان از درد زانو جلوگیری کرد.ولی به هر حال به این افراد توصیه می شود به جای دوچرخه سواری، پیاده روی یا شنا انجام دهند.

برای استفاده از دوچرخه متحرک فرد باید از لحاظ بینایی،حسی و تعادلی کاملا سالم باشد.در صورت سلامت کامل فرد استفاده از دوچرخه متحرک بیشتر توصیه می شود.

 

نظر خود را بنویسید