عوامل موثر بر قیمت دوچرخه

عوامل موثر بر قیمت دوچرخه

عوامل موثر بر قیمت دوچرخه چیست؟ چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟ چه چیزهایی در قیمت یک دوچرخه تاثیرگذاری بیشتری دارند؟ در این مقاله مهم‌ترین مسائل را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر فصل بر روی قیمت دوچرخه

یکی از عوامل موثر بر قیمت دوچرخه فصلی است که در آن قصد خرید داریم، که تاثیر بالایی در قیمت دوچرخه دارد. در فصل هایی که مردم کمتر دوچرخه می‌خرند قیمت آن کاهش می‌یابد؛ اما در فصل هایی که تقاضا برای خرید دوچرخه بالاست، قیمت هم افزایش می‌یابد.

خرید دوچرخه در زمستان

در فصل بهار و تابستان به علت شرایط مناسب آب و هوا، بیشترین تقاضا برای خرید دوچرخه وجود دارد. در تابستان کودکان و دانش‌آموزان بیشترین استفاده‌کنندگان از دوچرخه هستند. بنابراین در فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و گرم بودن هوا،‌ استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک ورزش و تفریح پرطرفدار رونق می‌گیرد و قیمت آن افزایش می‌یابد. اما در پاییز و زمستان به دلیل کم شدن استفاده از دوچرخه و کاهش تقاضای خرید، قیمت آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

تاثیر بدنه و برند دوچرخه بر قیمت آن

برند دوچرخه هم تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آن دارد. برندهای میان رده و با کیفیت در بازار ایران مانند ویوا، المپیا، فلش و ژیتان و  دوچرخه راپیدو از سایر برندهای جدید یا ناشناخته کمی گران‌ترند اما در مقابل کیفیت بالاتری دارند. در یک دوچرخه با برند معروف، از بدنه‌ی استاندارد و قطعات باکیفیت استفاده شده است که قیمت آن را افزایش می‌دهد. برخی برندهای داخلی نیز علاوه بر کیفیت مناسبی که دارند، نسبت به نمونه‌های خارجی قیمت ارزان‌تری نیز دارند. در هنگام خرید یک دوچرخه سعی کنید از برندهای معتبر استفاده کنید تا در تعمیر و سرویس آن دچار مشکل نشوید و از سواری با آن لذت ببرید.

جنس آلیاژ دوچرخه تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. امروزه در بدنه دوچرخه‌ها از آلومینیوم، آهن، فیبر کربن و تیتانیوم استفاده می‌شود. در دوچرخه‌های رده پایین تا متوسط از آهن یا آلومینیوم استفاده می‌شود. آلومینیوم متداول ترین و پرکاربردترین فلز برای ساخت بدنه دوچرخه است.

 

مقایسه  از نظر جنس بدنه: 

دوچرخه‌های با بدنه‌ آهنی، طراحی قدیمی و وزن سنگین‌تری دارند و امکان زنگ زدگی در آنها وجود دارد؛ اما معمولا قیمت ارزان‌تری دارند.

دوچرخه‌های با بدنه آلومینیومی علاوه بر قیمت مناسب، نسبتا سبک هستند؛ در اکثر طراحی‌های جدید از آلومینیوم استفاده می‌شود.

دوچرخه‌های کربن قیمت بالایی دارند و برای دوچرخه‌های رده بالا و کاربردهای حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

دوچرخه‌های با بدنه تیتانیومی بسیار گران قیمت هستند و فقط به طور محدود و خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

قطعات دوچرخه چه تاثیری در قیمت آن دارند؟

معمولا در بازار ایران منظور از برند دوچرخه که در بالاتر به آن پرداخته شد، در حقیقت برند شرکت تولید‌کننده‌ی بدنه‌ی دوچرخه است. بدنه دوچرخه یکی از مهم‌ترین اجزای آن می‌باشد و دوچرخه با برند آن شناخته می‌شود. سایر قطعات مانند ترمزها، دسته دنده‌ها، شانژمان، تایرها، زین، رکاب و… می‌توانند از هر برندی باشند. اگر در دوچرخه‌ای از قطعات با‌کیفیت مانند شیمانو، انرژی، جاینت و… استفاده شده باشد، کیفیت و قیمت آن افزایش می‌یابد.

قطعات شیمانو

 

برای خرید یک دوچرخه اقتصادی با قیمت مناسب، دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که قطعات اصلی و مهم آن مانند ترمزها، ‌شانژمان و… از برندهای باکیفیت مانند شیمانو باشند؛ اما قطعات کم اهمیت‌تر می‌توانند از برندهای متفرقه هم باشند.

 

تاثیر سایز دوچرخه 

دوچرخه‌ها معمولا از سایز ۱۲ تا ۲۹ در بازار موجود هستند. بسته به سن و قد افراد باید سایز مناسب خریداری شود. برای مثال دوچرخه‌‌های ۱۶ تا ۲۰ برای کودکان استفاده می‌شود. برای بانوان و افرادی که جثه‌ی کوچک‌تری دارند دوچرخه‌هایی با سایز ۲۴ و ۲۶ مناسب هستند و سایز ۲۶ به بالا برای افراد قد بلندتر استفاده می‌شود. هرچه سایز دوچرخه بیشتر باشد قیمت بیشتری دارد، اما این تفاوت زیاد نیست. برای مثال یک دوچرخه ۲۴ با دوچرخه ۲۶ از همان مدل، حدود ۱۰ درصد یا کمتر اختلاف قیمت دارد.

تاثیر سایز بر قیمت دوچرخه

 

 

بررسی قیمت دوچرخه بر اساس نوع کاربری آن

قبل از خرید دوچرخه بسیار مهم است که دسته‌بندی‌های دوچرخه را بشناسیم و بنا به نیاز و استفاده بهترین نوع آن را انتخاب کنیم. دوچرخه‌ها بر حسب کاربرد انواع گوناگونی از جمله کوهستان، شهری، نمایشی، کورسی و… دارند. که در اینجا چند مورد از پرکاربردترین آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان راپیدو مدل R6 سایز ۲۹

دوچرخه‌های کوهستان همانطور که از نامشان پیداست، برای طبیعت گردی و استفاده در جاده‌های ناهموار و شیب دار طراحی شده‌اند. این نوع دوچرخه‌ها استحکام بالایی دارند. دوچرخه‌های کوهستان دارای دسته‌بندی هایی مانند اسپرت، تریل، دانهیل و… هستند که هرکدام کاربرد و قیمت متفاوتی دارند. این نوع از دوچرخه‌ها برای راحتی راکب آن، اغلب داری کمک فنرهایی در جلو و عقب هستند که قسمت زیادی از ارتعاشات را جذب می‌کند. قیمت دوچرخه‌های کوهستان متوسط رو به بالاست و قیمت آنها بسته به نوع و امکاناتی که دارند متفاوت است.

 

دوچرخه شهری

دوچرخه‌های شهری متداول ترین نوع دوچرخه هستند که از گذشته تا به حال بر اساس نیاز و پیشرفت تکنولوژی ارتقا یافته‌اند. این دوچرخه‌ها را اغلب با تنوع قیمتی زیاد می‌توان یافت و حتی با مبالغ پایین می‌توان یک دوچرخه شهری مناسب تهیه کرد. این دوچرخه‌ها برای استفاده شهری و افراد عادی طراحی شده‌اند و برای هرکسی قابل استفاده هستند.

دوچرخه شهری کنوندل مدل ROYAL سایز 26

انواعی از دوچرخه‌های شهری به دلیل قابلیت های ویژه‌ای که دارند، دارای قیمت بالاتری هستند. برای مثال دوچرخه‌های تاشو معمولا سایز کوچکی از دوچرخه‌های شهری معمولی هستند، ولی دارای قابلیت جمع شدن برای حمل راحت در ماشین، اتوبوس و… هستند. دوچرخه‌های تاشو از نوع معمولی آنها گران‌تر می‌باشند.

 

دوچرخه کورسی

این نوع دوچرخه‌ها برای مسابقات حرفه‌ای و سرعت بالا طراحی شده‌اند. دوچرخه‌های کورسی دارای لاستیک باریک و بدنه بسیار سبک هستند و تمام قطعات آنها حرفه‌ای و گران است. جنس بدنه‌ی دوچرخه‌های کورسی حرفه‌ای، که در مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد از فیبر کربن است. دوچرخه‌های کورسی نیز انواع مختلفی مانند مسابقه‌ای، پیست، جاده و… دارند که هرکدام کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارد. همانطور که گفته شد دوچرخه‌های کورسی برای افراد حرفه‌ای و ورزشکاران طراحی شده‌اند و به دلیل طراحی و کیفیت بالا در ردیف دوچرخه‌های گران قیمت قرار می‌گیرند.

 

جمع بندی

در این مطلب مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت دوچرخه مانند فصل خرید، نوع دوچرخه، قطعات و… را بررسی کردیم. برای خرید یک دوچرخه، لازم است بدانید قرار است چه نوع استفاده‌ای از آن داشته باشید. برای مثال می‌خواهید برای رفت و آمد شهری از آن استفاده کنید و یا برای تفریح. اگر برای خرید دوچرخه عجله نداشته باشید و در فصل زمستان اقدام کنید، می‌توانید با قیمت مناسب، یک دوچرخه باکیفیت خریداری نمایید.

نظرات (9)

Saeed

با خوندن مقاله دید کلی گرفتم ولی برای من که قصد خرید دوچرخه با قیمت مقرون به صرفه هستم میخواستم ببینم چه پیشنهادی دارین از سری دوچرخه کوهستان به نطر خودتون کدوم مدل هم قیمت مناسبی داره و هم کاربریش به میزان خوبیه ممنون میشم راهنماییم کنید

    admin

    سلام…دوچرخه های المپیا در رده اقتصادی قرار می گیره بهتره دوچرخه المپیا با فریم الومینیوم و قطعات شیمانو رو انتخاب کنید.
    و اگر دوچرخه ی حرفه ای با قیمت خوب و کیفیت عالی بخواین برند راپیدو گزینه بسیار مناسبی هست
    در نهایت دوچرخه رو با توجه به قد سایز و کاربریتون انتخاب کنید

جواد

سلام.
برا من که کارگر هستم قیمت دوچرخه خیلی مهمه. البته من دوچرخه برای استفاده شهری لازم دارم ولی دوچرخه کوهستان و شهری رو که مقایسه کردم دیدم کوهستان بخرم بهتره چون می تونم داخل شهر هم ازش استفاده کنم و باهاش تفریح هم برم. از طرفی قیمتش هم به صرفه تره. دوچرخه های المپیا بنظرم قیمتاش مناسب تره. ممنون بابت راهنماییتون

محسن

سلام دوچرخه بونیتو خوبه یا نه؟
برای استفاده خیلی زیاد نمیخوام

    admin

    سلام در رده دوچرخه های اقتصادی هست و کیفیت قابل قبولی داره ولی برندهای بهتر از بونیتو نیز موجوده

محسن

سلام دوچرخه بونیتو خوبه یا نه؟

امیر

سلام دوچرخه ویوا خوبه

سینا

سلام
من یه دوچرخه Overlord مدل foster سایز ۲۶ خریدم. میخواستم بدونم ارزش داره قطعاتش رو ارتقا بدم؟ و اینکه فقط تایر جلو قابلیت ترمز دیسکیو داره ارزش داره فقط جلو رو دیسکی روغنی کنم؟

    admin

    سلام وقت بخیر قطعات با توجه ب نوع ترمز و دنده در کنار هم قرار گرفتن، و ممکنه شما نوع ترمز رو عوض کنید و عملکرد یک دوچرخه دیسکی هیدرولیک رو نداشته باشید.

نظر خود را بنویسید