نکات خرید دوچرخه کوهستان

نکات خرید دوچرخه کوهستان

دوچرخه سواری یکی از تفریحات مهیج و سالم بسیاری از ورزشکاران، کوهنوردان و دونده ها است که در دل طبیعت و دامنه های نواحی کوهستانی قابل اجراست. در صورتی که ورزش میکنید و میخواهید دوچرخه سواری حرفه ای کوهستان را تجربه کنید، در ادامه همراه ما باشید تا ویژگی های خوب و نکات خرید دوچرخه کوهستان را برای شما بگوییم.

 

 

اصول دوچرخه کوهستان 

دوچرخه کوهستان حرفه ای باید دارای یک سری ویژگی های خاص باشد که در دوچرخه های معمولی کمتر دیده میشود. علاوه بر وزن، سبک، استقامت لاستیک ها، و بدنه استاندارد که از آن به عنوان اصول کلی دوچرخه کوهستان شناخته میشود، باید به نکات دوچرخه کوهستان دیگری هم توجه کرد که باید قبل از خرید به آن دقت کرد.

اول از همه به خاطر داشته باشید که دوچرخه کوه باید توانایی جذب ضربه های وارد شده را داشته باشد. یک دوچرخه خوب میتواند ضربه های وارد شده از زمین را به کمک فنرها به خوبی رفع کند. چرخ های دوچرخه کوهستان باید دارای فنر برای رفع این ضربه ها باشند. البته این مهم به قیمت بالای این دوچرخه ها منجر میشود. گاها این دوچرخه ها فقط در چرخ عقب فنر دارند که قیمت کمتری دارند و البته سبک تر هم هستند.

 

فریم دوچرخه کوهستان

در انتخاب دوچرخه حرفه ای کوهستان به فریم و بدنه آن نیز توجه کنید. یکی از نکات خرید دوچرخه کوهستان خوب این است که باید جنس، استقامت و بدنه خوبی داشته باشد؛ زیرا دوچرخه شما دائم در طبیعت و در برخورد با سنگ ها و سنگلاخ ها است. در نتیجه در انتخاب دوچرخه باید حتما به این مهم توجه کرده. سعی کنید وسیله ای را انتخاب کنید که از مقاومت خوبی برخوردار باشد. کربن و آلمینیوم از رایج ترین آلیاژها برای بدنه است. البته به خاطر داشته باشید که در همین انتخاب دوگانه هم آلمینیوم به کربن الویت دارد.

 

 

شکل ظاهری دوچرخه 

همانطور که میدانید، دوچرخه ها شکل های متفاوتی دارند. دوچرخه مخصوص کوهستان بر اساس کاربری متفاوتی که دارند، از شکل ظاهری متفاوتی با دوچرخه های معمولی برخوردارند. البته در انتخاب دوچرخه هم به این توجه داشته باشید که بر اساس شکل ظاهری بدن، فرم لگن و پایین تنه و موارد مشابه باید انتخاب کنید. بسیار مهم است که بر اساس هارمونی خاص خود نسبت به خرید دوچرخه اقدام کنید.

 

 

چرخ های استاندارد برای کوهستان 

یکی از نکات خرید دوچرخه کوهستان اندازه تایرهاست. بر اساس نوع استفاده اش باید چرخ های ۲۰ یا ۲۶ اینچی داشته باشد. البته ۲۶ اینچ بیشتر سایز استاندارد برای چرخ های معمولی است. البته انتخاب چرخ هم نوعی تصمیم شخصی است که به میزان استفاده و درجه سختی مسیر بستگی دارد. شاید حتی شما بر اساس استفاده ای که میکنید، به شما چرخ های ۲۷ یا حتی ۲۹ اینچی پیشنهاد شود. در نتیجه بهتر است حتما پیش از هرگونه خریدی، تصمیم خود را مشخص کرده و بدانید که چه انتظاری از دوچرخه خود دارید.

سایز چرخ ها برای دوچرخه کوه یکی از مهم ترین فاکتورها است. فراموش نکنید هر چقدر دوچرخه شما چرخ های بزرگ تری داشته باشد، کنترل شما بر روی آن بهتر خواهد بود. البته این را هم در نظر داشته باشید که سایز بزرگ چرخ سرعت را کاهش میدهد. ولی در عین حال کنترل را بیشتر خواهد کرد. برای همین مهم است که میگوییم حتما بدانید که چه استفاده ای از دوچرخه خود میکنید.

 

دوچرخه ۲۹، دوچرخه ۲۷٫۵، دوچرخه ۲۶٫ متفاوت و مزیت‌های آن‌ها

 

 

کمک فنرها و ترمزها 

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که در انتخاب دوچرخه باید به آن دقت کرد، کمک فنرها و ترمزها است. نوع فنرها و تعداد آن در چرخ های عقب و جلو  و یا فقط چرخ های عقب بر روی قیمت دوچرخه تاثیر گذار است. هرچه دوچرخه کوهستان شما فنرهای بهتری داشته باشد، مقاوم تر و ایمن تر بوده؛ و در عین حال قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

انواع ترمز دوچرخه کوهستان

ترمزهای دوچرخه نیز بر روی قیمت تاثیر گذار است. در صورتی که دوچرخه ترمزهای مناسبی داشته باشد، افزایش سرعت خواهد داشت. در عین حال نیز سیستم ترمزها نیز ایمن و استاندارد بوده و بر روی قیمت دوچرخه نیز تاثیر گذار است.

به عنوان نکته آخر؛ در نظر داشته باشید که در خرید دوچرخه برای کوهستان باید بیشتر از هر چیزی به ایمن بودن و استاندارد بودن آن توجه کرد. در عین حال شما بر اساس دفعات و درجات استفاده تان باید نوع دوچرخه را انتخاب کنی. همچنین بر اساس هارمونی مدن و قامتی که دارید، سایز مورد نظر را انتخاب کنید. در عین حال در انتخابتان حتما به ایمنی، استاندارد، چرخ های مناسب، سیستم ایمنی ترمز و کاربرد فنرها توجه کنید. موفق باشید و از دوچرخه سواریتان لذت ببرید.

 

 

انواع دوچرخه کوهستان

 

نوعی از تقسیم‌بندی دوچرخه کوهستان بر اساس طراحی و نوع کمک‌فنر به‌کاررفته در آن صورت می‌گیرد و شامل دوچرخه‌های Hard Tail و Full Suspension است. Hard Tail  معمولاً به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که تنها دارای یک کمک‌فنر هستند یا کمک‌فنری ندارند. Full Suspension  به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که بعلاوه کمک در دوشاخ جلو دارای یک کمک‌ در چرخ‌ عقب هم هستند. این دسته از دوچرخه‌ها فریمی دوتکه دارند؛ به‌نحوی‌که دارای یک بخش مثلثی در قسمت جلوی دوچرخه و یک بخش دیگر در سمت عقب دوچرخه هستند.

  خرید دوچرخه حرفه ای کوهستان

 

 

تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension

حال شاید این سؤال برایتان پیش آید که چه فرقی میان دوچرخه‌های Hard Tail و Full Suspension  وجود دارد؟

درواقع این سبک دوچرخه‌سواری است که مشخص می‌کنم که کدام برای شما بهتر است! اگر شما دوچرخه‌سوار حرفه‌ای نیستید، خرید دوچرخه‌ Full Suspension با توجه به اینکه دارای یک کمک‌فنر دیگر در چرخ عقب است، تنها برایتان هزینه‌ای اضافه ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، استفاده از دوچرخه‌های Hard Tail به‌صرفه است. دوچرخه‌های Full Suspension بیشتر برای حرکت فرود در مسیرهای کوهستانی استفاده می‌شوند تا به‌واسطه‌ی کمک‌فنر دومی که در چرخ عقب قرار دارند، فشار بسیار کمتری به دسته و چرخ‌ها منتقل شود.

 

 

دوچرخه کوهستان کراس کانتری Cross country

 

خرید دوچرخه کوهستان کراس

 

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  ۱۰ یا ۱۱ سانتیمتر

 

کمک عقب

در بعضی از مدل‌ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه‌سوار و مسیر مسابقه دارد)

این سبک از دوچرخه کوهستان پرطرفدارترین سبک در دوچرخه کوهستان است که خود به دودسته حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شود.

سبک غیرحرفه‌ای به نام کوهستان اسپرت،  sport xc و یا بانام‌های مشابه شناخته می‌شود که در عنوان بعدی آن را معرفی می‌کنیم. در این سبک: مدل دوچرخه کراس کانتری برای مسابقات حرفه‌ای طراحی‌شده است و برای خرید یک مدل خوب آن باید حداقل چیزی حدود ۲ هزار دلار هزینه کنید. برای ارزش پول ریال ما در ایران بسیار گران خواهد شد جدای از این سبک از دوچرخه مناسب یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای است؛ و اصلاً گزینه خوبی برای شروع دوچرخه‌سواری و  یا دوچرخه‌سواری در شهر مناسب نیست. بنابراین این مدل فقط برای حرفه‌ای‌ها است.

 

دوچرخه کوهستان / اسپرت Sport

خرید دوچرخه کوهستان

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  ۱۰ یا ۱۱ سانتیمتر

 

درواقع این سبک از دوچرخه همان دوچرخه کراس کانتری است که برای عموم مردم و نه برای مسابقات حرفه‌ای طراحی و تولید می‌شود.می‌توان گفت که این سبک دوچرخه اصیل‌ترین سبک دوچرخه کوهستان است. همان سبکی است که دوچرخه کوهستان اصیل با آن شکل گرفت و اکنون کامل شده است. اما کماکان نزدیک‌ترین سبک به مدل‌های کلاسیک دوچرخه کوهستان است.

در این مدل همانند دوچرخه کراس کانتری از یک دوشاخ جلو (کمک جلو) ۱۰ یا ۱۱ سانتیمتری استفاده می‌شود؛ و به‌ندرت از کمک وسط در آن استفاده می‌شود بنابراین در سبک کوهستان اسپرت کمتر دیده می‌شود که دوچرخه Full Suspension باشد و فقط در دوشاخ جلو دوچرخه کمک تعلیق استفاده می‌شود. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده این سبک را از دوچرخه کراس کانتری جدا کرده و با نام های کوهستان اسپرت، sport xc و در سبک جدا معرفی می‌کنند.

اما بعضی از شرکت‌های تولیدکننده این سبک دوچرخه را کماکا در همان کراس کانتری و یا با عنوان کوهستان کراس کانتری غیرحرفه‌ای معرفی می‌کنند. اما در رده پایین‌تر از دوچرخه‌های مسابقه کراس کانتری به این شکل که لوازم و فریم استفاده‌شده در این سبک از دوچرخه از رده متوسطی و پایین‌تری استفاده می‌شود که در مجموعه قیمت پایین‌تری را برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت البته این به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که این سبک دوچرخه کیفیت پایینی داشته باشد!

و برعکس بسیار باکیفیت خواهند بود و در این بخش به کیفیت دوچرخه نخواهیم پرداخت و در بخش راهنمای خرید دوچرخ،  کیفیت دوچرخه‌ها بررسی می‌شود.

درگذشته این دو سبک دوچرخه یکی بودند اما رفته‌رفته با تخصصی شدن هر محصول این دو سبک از دل دوچرخه کوهستان جدا شدند.

 

برای چه کسانی مفید است

 این سبک از دوچرخه کوهستان بیشترین طیف علاقه‌مندان را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع برای کسانی که قصد طبیعت‌گردی دارند یا برای کسانی که در پارک‌های جنگلی یا شهرهای کوهستانی تصمیم دارند دوچرخه‌سواری کنند بسیار مناسب است. این سبک دوچرخه به‌قدری پرطرفدار است که در خیلی از شهرها هم برای تردد از آن استفاده می‌شود، باآنکه برای شهر طراحی نشده است.  در بیشتر مدل‌های این سبک فضای مناسب روی بدنه دوچرخه برای اتصال ترک‌بند و خورجین طراحی‌شده است. بنابراین این دوچرخه یکی از گزینه‌ها برای مسافرت با دوچرخه می‌تواند باشد، باآنکه به‌صورت تخصص برای این کار طراحی نشده است.

 

دوچرخه کوهستان / تریل Trail

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) ۱۲ یا ۱۳ سانتیمتر

(پیشنهادشده برای ۷۰% مسیرهای سربالایی و ۳۰% مسیرهای سرپایین)

کمک عقب: در بعضی از مدل‌ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه‌سوار)

برای چه کسانی مفید است: معمولان برای دوچرخه‌سوارانی پیشنهاد می‌شود که هم خواهان رکاب زدن در مسیرهای خاکی هستند اما تعادل و مانور بیشتری نسبت به دوچرخه کوهستان اسپرت و یا کراس کانتری نیاز دارند. این سبک دوچرخه معمولاً موردعلاقه دوچرخه‌سواران دانهیلی است که  نیاز به تمرینات هوازی دارند و از این سبک دوچرخه استفاده می‌کنند چراکه از دوچرخه کراس کانتری راحتی بیشتری دارند و درعین‌حال مناسب برای رکاب زدن هستند

 

دوچرخه کوهستان / آل مونتاین All mountain

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  ۱۴ یا ۱۵ سانتیمتر

(پیشنهادشده برای ۵۰% مسیرهای سربالایی و ۵۰% مسیرهای سرپایین)

رفته رفته هر چه به انتهای جدول دوچرخه کوهستان می‌رویم مقدار بازی دوشاخ جلو بیشتر و بیشتر می‌شود که این موضوع نشانگر این است که دوچرخه برای مسیرها و سرپایینی‌های  سخت‌تر  طراحی‌شده است.

 

دوچرخه کوهستان / اندرو Enduro

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  ۱۶ یا ۱۷ سانتیمتر

می‌توان گفت که دوچرخه‌های اندرو  قبل از دوچرخه‌های دانهیل خشن‌ترین دوچرخه کوهستان هستند. به تصویر بالا دقت کنید معمولاً در دوچرخه اندرو بجای کلاه کاسکت دوچرخه کوهستان از کلاه فک دار استفاده می شود چراکه هیجان و خطر این سبک به‌شدت از سبک‌های قبلی بالاتر می‌رود.

 

دوچرخه کوهستان / دانهیل Downhill

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  ۲۰ سانتیمتر

می‌توان گفت سبک دوچرخه دانهیل پرخطرترین سبک دوچرخه‌سواری  است. این سبک دوچرخه فقط برای مسیرهای سرازیری بسیار خشن طراحی‌شده است. به کمک‌های بسیار قوی در دوشاخ جلو (پاشاخ) و عقب دوچرخه دقت کنید که بالاترین میزان بازی را در دوچرخه کوهستان دارند. در دوشاخ جلو این میزان به ۲۰ سانتیمتر می‌رسد و برای تقویت آن دوشاخ از پایین و بالای پیشانی دوچرخه به فریم متصل می‌شود که این موضوع باعث شده که دوچرخه دانهیل  از یک پاشاخ بسیار قوی بهره ببرد و نه یک دوشاخ معمولی.

 

دوچرخه کوهستان / فت بایک  Fat bikes

 

فت بایک آخرین سبک از دوچرخه کوهستان است. این سبک برای مسیرهای ساحلی و برفی طراحی‌شده که  لاستیک‌های چاق آن مانع از فرورفتن چرخ به داخل شن و برف می‌شود.

 

 

نظر خود را بنویسید