اصول صحیح نشستن بر روی دوچرخه
اصول صحیح نشستن بر روی دوچرخه

اصول صحیح نشستن بر روی دوچرخه

 

نشستن صحیح بر روی دوچرخه یکی از مهم ترین نکات برای داشتن یک ورزشی خوب و سالم است. امروزه دوچرخه سواری یه یکی از راه های متداول حمل و نقل در جهان تبدیل شده است. دوچرخه سواری نه تنها یکی از کم خرج ترین روش های رفت و آمد است بلکه در کنار آن شما ورزش می کنید و بدن سالمی خواهید داشت به شرطی که آن را به روش درست انجام دهید.

اصول صحیح نشستن بر روی دوچرخه

یکی از مهم ترین نکات برای داشتن دوچرخه سواری سالم این است که شما اصول استفاده از این وسیله را بدانید و رعایت کنید. به طور کلی استاندارد ها و اصول دوچرخه سواری به دو دسته تقسیم می شود، یکی دوچرخه استاندارد و تنظیم درست آن و دیگری حفظ فرم بدن به طور صحیح در دوچرخه سواری است.

در ادامه هر یک از آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم:

 

قبل از همه چیز از استاندارد بودن دوچرخه اطمینان پیدا کنید

اگر شما همه ی اصول را رعایت کرده باشید ولی دوچرخه غیر استاندارد خریده باشید، هیچ فایده ای ندارد. اگر شما یک دوچرخه استاندارد خریده باشید، آن دوچرخه خودش طبق اصول ارگونومیک طراحی شده است و شما به شکل ناخودآگاه به شکل درست و استاندارد بر روی دوچرخه می نشینید.

دوچرخه استاندارد برای نشستن روی دوچرخه

به غیر از این مسئله داشتن یک دوچرخه استاندارد باعث می شود تا نیروی شما اتلاف کمتری داشته باشد و از حداکثر نیروی خود برای حرکت استفاده نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید که سایز و نوع دوچرخه برای شما مناسب باشد و نباید از دوچرخه ی کوچک تر و یا بزرگتر از خود استفاده کنید.

 اگر شما دوچرخه مناسبی را انتخاب کنید در کنار این که راحتی بیشتری در سواری خواهید داشت و دیر تر خسته می شوید، کنترل بیشتری بر آن خواهید داشت و به همین دلیل از بروز حوادث جلوگیری می شود. در کنار تمامی عوامل بالا یک دوچرخه استاندارد و مناسب شما، در هنگام بروز حوادث، صدمات کمتری به شما وارد می کند.

 

ارتفاع صندلی را تنظیم کنید

بعد از این که دوچرخه استاندارد و مناسب خود را خریداری کردید حالا باید ارتفاع صندلی را تنظیم کنید. برای این که بدانید صندلی در چه ارتفاعی برای شما مناسب است می توانید از روش زیر استفاده کنید:

۱-از کسی بخواهید تا دوچرخه را برای شما نگه دارد.

۲-یکی از پایه ها را در بالا ترین و دیگری را در پایین ترین حالت ممکن نگه دارید.

۳-پایی که در طرف پایین ترین رکاب است، صرفا باید رکاب را در حالت معمولی و بدون کشیدگی لمس کند و نباید وزنی روی آن بیاورد.(پا برای رکاب زدن نباید کشیده شود زیرا در طولانی مدت باعث کج شدن لگن می شود)

۴-شما باید آن قدر زین را بالا یا پایین بیاورید تا حالت بالا برای شما صدق کند

ارتفاع درست زین برای نشستن بر روی دوچرخه

در عکس بالا حالت درست زانو را بعد از تنظیم صندلی می بینید

به یاد داشته باشید که شما باید با استفاده از قسمت عقبی پنجه رکاب بزنید و این که وقتی پا در پایین ترین حالت ممکن قرار گرفته است، پا نباید به طور کامل کشیده شود و مقدار کمی زانو خم شده باشد تا به پا فشار زیادی وارد نشود. اگر در طول دوچرخه سواری دچار زانو درد می شوید، این درد نشانه از تنظیم نبودن صندلی دوچرخه است.

 

بهترین زین دوچرخه کدام است؟

برای این که بدانید که کدام زین برای شما بهتر است باید نوع کاربرد خود از دوچرخه را در نظر بگیرید. اگر برای دوچرخه سواری حرفه ای از آن استفاده می کنید به زین های کشیده و باریک نیاز دارید. این زین ها برای دوچرخه های کوهستان، جاده ای و جهانگردی مناسب هستند.

 زین دوچرخه برای صحیح نشستن بر روی دوچرخه

اگر برای دوچرخه سواری تفریحی می خواهید زین انتخاب کنید باید از زین های دارای روکش که عموما پهن هستند استفاده کنید. اگر زین دوچرخه شما سفت است و شما آزار می دهد، دو راهکار برای این مشکل وجود دارد. اول این که یک روکش ابری و یا ژله ای برای زین خود بخرید و دوم آن که به طور کلی یک زین روکش دار بخرید.

 

طریقه صحیح گرفتن فرمان

برای نشستن صحیح بر روی دوچرخه، دست های خود را به گونه ای تنظیم کنید که به راحتی به ترمز ها و هود های تنظیم دنده دسترسی داشته باشید. به یاد داشته باشید که آرنج نباید صاف باشد و باید کمی به سمت بیرون خم شده باشد. اگر ارتفاع صندلی را به درستی تنظیم کرده باشید، هنگامی که فرمان را می گیرید، بدن شما باید حالت مثلثی شکل داشته باشد. حالت مثلث شکل به دفع درست فشار ها و انتقال درست نیرو به چرخ کمک می کند.

نشستن صحیح بر روی دوچرخه

 

حالت بدن در دوچرخه سواری

 

نشستن صحیح بر روی دوچرخه یکی از نکات مهم در هنگام سواری است. از متداول ترین سوالات برای افرادی که به تازگی دوچرخه خریداری کرده اند و یا می خواهند دوچرخه سواری حرفه ای انجام دهند این است که چگونه باید بنشینند.

 

آرنج های خود را خم کنید

همان طور که پیش تر نیز اشاره کرده بودیم، در هنگام گرفتن فرمان، نباید آرنج های شما قفل شده باشد و باید کمی به سمت بیرون خم شده باشند.

مچ دست نباید خم بشود

مچ دست خود را نباید خم کنید و دستان شما باید از آرنج تا انگشتان کاملا صاف باشد.

شانه های خود را آزاد کنید

در دوچرخه سواری شانه ها نباید به حالت منقبض شده و بالا باشند. شانه های خود را شل کنید تا حرکت آسان تر شود.

منقبض بودن شانه ها حرکت سر را محدود می کند و شما نمی توانید دید خوبی از اطراف داشته باشید.

کمر را صاف نگه دارید

کمر شما باید رها باشد و در عین حال صاف بماند و قوز نکنید. باسن و شانه ها باید در یک خط مستقیم قرار بگیرد.

برای این که بفهمید که کمر شما در طول دوچرخه سواری صاف است و یا خیر باید از یک نفر دیگر کمک بگیرید و از او بخواهید که شما را مشاهده کند.

زانو ها نباید به بیرون خم شوند

اگر زانوهای شما در هنگام دوچرخه سواری به بیرون خم می شوند، به آن معناست که شما به درستی ارتفاع صندلی خود را تنظیم نکرده اید. پس بار دیگر و با دقت بیشتر صندلی خود را تنظیم نمایید.

نظرات (4)

نصیری

خیلی مهمه در حین دوچرخه سواری درست بشینیم یعنی کمرو زیادی قوز نکنیم و اینکه زین پهن و نرم از نظر من بهتره زین های معمولی وقتی طولانی از دوچرخه استفاده میکنی ازاردهنده میشه

فرامرز

بسیار کامل و عالی.متشکرم.

مهدی ایوبی

خیلی ممنونم

شیدا

سلام بسیار عالی توضیح دادید تشکر

نظر خود را بنویسید