بررسی انواع دوچرخه بر اساس سایز
سایز انواع دوچرخه

بررسی انواع دوچرخه بر اساس سایز

انتخاب سایز مناسب دوچرخه برای هر فردی شاید کار دشواری به نظر نرسد اما با دانستن جزئیات آن به سختی آن پی خواهید برد. سایز دوچرخه با چرخ و فریم دوچرخه قابل تعیین است. در این مقاله به بررسی سایزهای مختلف دوچرخه و جنس فریم آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

سایز دوچرخه بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

سایز دوچرخه معمولاً بر اساس دو پارامتر سایز لاستیک دوچرخه و سایز فریم دوچرخه تعیین می شود.

اندازه قطر چرخ دوچرخه، سایز دوچرخه را تعیین می کند. سه اندازه ی پرکاربرد در سایز دوچرخه بزرگسالان ۲۶، ۲۷.۵ و ۲۹ اینچ است. زمانی که گفته می شود سایز دوچرخه ۲۶ است، به این معنی است که قطر چرخ آن ۲۶ اینچ یا همان ۶۶ سانتی متر است.

سایز بدنه (فریم) و چرخ دوچرخه

معمولا سایز دوچرخه با استفاده از فرمول‌ها و مولفه‌های هندسی که سایز چرخ را محاسبه می‌کنند مشخص می‌شود. البته می‌توان از طریق ارتفاع داخلی پا و شاخص تناسب طول دست ها با قد، سایز بدنه دوچرخه را تعیین کرد. همچنین سایز عددی فریم می‌تواند با طول میله عمودی دوچرخه به اینچ محاسبه شود.

سایزبندی در برندهای مختلف دوچرخه و همچنین سبک های آنها می تواند متفاوت باشد. به طور کلی شرکت های سازنده دوچرخه طراحی های مختص به خود را دارند و به همین دلیل همواره اطلاعات نسبتاً کاملی را در یک یا چند جدول به مشتریان ارائه می دهند.

 

انتخاب دوچرخه بر اساس سایز بدنه (فریم) و چرخ دوچرخه

انتخاب سایز دوچرخه کار خیلی آسانی به نظر می‌رسد، ولی واقعاً دردسرساز است. به همین دلیل برای انتخاب درست می‌توان از اصطلاح سهل و ممتنع استفاده کرد. نه تنها تولیدکنندگان مختلف از آن به شکل‌های گوناگونی حرف می زنند، بلکه در کوچه و بازار نیز هر عددی برای اشاره به سایز چرخ مورد استفاده قرار می گیرد.

-bike-sizes

حقیقت این است که میله عمودی دوچرخه، ( که در واقع همان سایز فریم است ) پررنگ‌ترین نقش را در انتخاب سایز دوچرخه ایفا می‌کند. برخی از افراد از جدول‌هایی که شرکت‌های تولید کننده ارائه می‌دهند استفاده می‌کنند تا مشتریان بتوانند سایز مناسبی نسبت به قد خود پیدا کنند.

با توجه به اینکه طول بالاتنه هر فرد میتواند نسبت متفاوتی از قد را شامل شود، این روش مناسب به نظر نمی‌آید. روشی به نام inseam وجود دارد که در این روش فاصله فاق پا تا زمین لحاظ می شود. برای اندازه‌گیری این فاصله می‌توانید کنار یک دیوار بایستید و یک کتاب را تا فاق پایتان بالا بیاورید و علامت بزنید و عدد inseam را به دست بیاورید. در این مورد با اطمینان کامل می‌توان از جداول انتخاب سایز دوچرخه استفاده کرد. در مدل های شهری و کوهستانی تفاوت‌های زیادی وجود دارد که باید هنگام خرید به تمام فاکتورهای خرید توجه داشت.

همچنین می توانید در این مقاله جداول سایز بندی دوچرخه را ملاحظه کنید.

 

 سایزهای دوچرخه بر اساس فریم

معمولا سایز دوچرخه‌ها با اعداد مشخصی تعیین می‌شود، که هر کدام از این سایزها کاربری مخصوص خود را دارند. مثلا سایز بندی دوچرخه کوهستان بر اساس فریم از فریم ۱۳ شروع می شود ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ ادامه پیدا می کند.

 سایزهای دوچرخه بر اساس فریم

معمولا فریم ۱۳ برای نوجوانان استفاده می شود. و فریم ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ برای بانوان کاربرد بیش تری دارد. و رایج ترین فریم های مورد استفاده برای آقایان در ایران ۱۷ و ۱۸ می باشد. و فریم ۱۹ برای افرادی با جثه بسیار بزرگ استفاده می شود. البته با توجه به قد افراد ممکن است این سایزبندی متغیر باشد. مثلا بانوانی با قد ۱۷۵ به بالا می توانند از دوچرخه فریم ۱۷ و ۱۸ استفاده کنند.

البته سایزبندی‌های دیگری همچون XS (خیلی کوچک)، S (کوچک)، M (متوسط)، L (بزرگ)، XL (بسیار بزرگ) نیز مرسوم است. پس در نظر داشته باشید در کنار سایز چرخ ، فریم دوچرخه را بررسی کنید. معمولا در مدل های شهری فریم در نظر گرفته نمی شود و بر اساس چرخ دوچرخه سایزبندی شده است.

 

 سایزهای دوچرخه بر اساس چرخ

از سایز ۱۲ تا ۲۴ مخصوص کودکان است که جداول خاص خود را دارند. می توان گفت رایج ترین سایز دوچرخه ۲۶ می باشد که اغلب برای انواع کوهستانی از آن استفاده می‌شود زیرا سطح تماس آن با زمین زیاد است و برای بالا رفتن از شیب های تند می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سایزبندی دوچرخه کودک

سایز ۲۷.۵ که به سایز آفرودی معروف است امروزه محبوب تر شده است و دلیل این امر مزایای بیشتر آن می‌باشد. از مزایای سایز ۲۷.۵ می‌توان به سهولت رد کردن موانع و ایجاد تعادل مناسب هنگام چرخیدن اشاره کرد.

سایز چرخ ۲۸ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب در دوچرخه‌های مخصوص سفر و دوچرخه‌های شهری استفاده می شود. 

سایز ۲۹ به‌دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به سایر سایز‌ها برای افراد قد بلند بسیار مناسب است. در اوایل تولید این سایز دوچرخه سواران اعتراض زیادی به تولید آن کردند. ضعف در شتاب گیری و ضعف در گذر از موانع از معایب این سایز است. با این حال به مرور زمان کیفیت ساخت این سایز نیز بالا رفته و طرفداران ویژه‌ی خود دارد.

ناگفته نماند که علاوه بر سایزهای ذکر شده، سایزهای خاص دیگری مثل ۳۲ و ۳۶ نیز وجود دارند که افراد با قد بالای ۲ متر از آنها استفاده می‌کنند. این دوچرخه‌ها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و در دسته دوچرخه‌های فانتزی قرار می‌گیرند.

 

انواع فریم دوچرخه براساس جنس‌

ترکیب آلومینیوم و کربن (مناسب محیط شهری)

در این نوع از فریم‌ها، بخش‌هایی از دوچرخه را که ضربه کمتری به آن‌ها وارد می‌شود از کربن می سازند و در بقیه قسمت های دوچرخه فلز آلومینیوم به کار برده می شود. در این حالت هم از خاصیت سبکی کربن و هم از استحکام بالای آلومینیوم به منظور طول عمر بهینه دوچرخه استفاده می شود. معمولاً از این نوع فریم در تولید دوچرخه شهری استفاده می شود. بدنه دوچرخه ویوا مدل بوفالو سایز ۲۶ از کربن می باشد.

بدنه کربن

 

آلومینیوم  (مناسب جاده‌ و کوهستان)

یکی دیگر از انواع فریم های دوچرخه فریم آلومینیوم است. در بسیاری موارد آلومینیوم مانند فولاد عمل می کند اما از نظر خوردگی و شکنندگی آلومینیوم مقاومت بیشتری دارد. مقاوم  و سبکی و در دسترس بودن جنس بدنه برای دوچرخه باعث شده در هنگام خرید، فروشندگان این نوع فذیم را به شما پیشنهاد دهند. عملکرد دوچرخه سواری با استفاده از این تنه بهبود می‌یابد و به همین دلیل برای استفاده در جاده و کوهستان گزینه مناسبی است. قیمت این دوچرخه ها نسبت به بدنه کربن ارزان تر و از بده آهن گران تر می باشد. دوچرخه راپیدو R6 سایز ۲۹ از آلومینیوم می باشد.

بدنه الومینیوم

 

آهن با شدت بالا (مناسب محیط شهری)

فریم دوچرخه هایی که از این جنس ساخته می شوند، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. دوچرخه های با فریم آهن با شدت بالا، کارایی و کیفیت بسیار بالایی دارند. یکی از اصلی ترین مزیت‌های این فریم‌ها قیمت پایین آن‌ها است. دوچرخه بونیتو مدل STRONG 1V سایز ۲۴ نمونه از دوچرخه های بدن آهن است.

بدنه آهن

 

منیزیم (مناسب برای مسافت‌های طولانی و کوهستانی)

فریم‌های ساخته شده با منیزیم، مزایای زیادی مانند توانایی جذب ارتعاشات و وزن کم را دارند. این فریم‌ها از جمله ساده‌ترین فریم‌ها به حساب می‌آیند و طرفداران مخصوص یه خود را دارند. این نوع دوچرخه‌ها برای مسافت‌های طولانی و کوهستانی مناسب هستند چرا که ارتشاعات زمین را جذب می نمایند. دوچرخه بچه گانه پرادو مدل M810 سایز ۱۶ نمونه از دوچرخه با دنه منیزیوم است.

بدنه منیزیوم

 

جمع بندی

دوچرخه به عنوان یک وسیله پرکاربرد در کل جهان شناخته شده است و افراد زیادی تمایل به استفاده از آن دارند. برای انتخاب سایز مناسب دوچرخه باید اطلاعات دقیقی از فریم و چرخ آن داشت. سایزهای مختلفی برای چرخ وجود دارد که می توان به سایز ۲۶، ۲۷.۵ و ۲۸ اشاره کرد. فریم دوچرخه در انتخاب دوچرخه شهری و یا دوچرخه کوهستانی بسیار موثر است که در این مقاله به طور مفصل شرح داده شده است.

نظرات (1)

Soheil

دوچرخه بزرگسال با بدنه منیزیوم داریم؟

نظر خود را بنویسید