چگونه یک دوچرخه خوب بخریم؟
خرید دوچرخه خوب

چگونه یک دوچرخه خوب بخریم؟

دوچرخه‌سواری نه‌تنها نوعی ورزش‌ مهیج شناخته می‌شود، بلکه یکی از انواع تفریحات لذت‌بخش نیز به شمار می‌آید. این رشته ورزشی اغلب موردتوجه همه افراد قرار می‌گیرد و افراد در هر رده سنی که باشند، به انجام آن علاقه دارند؛ اما موضوعی که ذهن مشتاقان به فعالیت دوچرخه‌سواری را به خود مشغول می‌کند، این است که چه دوچرخه‌ای برای آن‌ها مناسب‌تر است؟

بعد از ورود به فروشگاه دوچرخه با دیدن برند‌ها و شکل‌های مختلف دوچرخه، قطعا برای خرید دوچرخه دچار سردرگمی خواهید شد. با توجه به تنوع بالای آن، انتخاب مناسب‌ترین نوع دوچرخه برای شما مشکل خواهد بود. به همین دلیل بهتر است در مورد انواع و قیمت دوچرخه ابتدا کمی مطالعه کرده و سپس یکی را برگزینید. در این مطلب قصد داریم شما را باراهنمای خرید دوچرخه آشنا کنیم، پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

معرفی انواع دوچرخه

دوچرخه‌ها را معمولا با توجه به طراحی، محیط مورداستفاده، جنسیت مورداستفاده و… به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. هرکدام از این دسته‌بندی‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را به‌صورت خلاصه برای شما ذکر خواهیم کرد.

دسته‌بندی دوچرخه بر اساس طراحی آن

 دوچرخه‌ها بر اساس طراحی به دودسته کلی Hard Tail (بدون کمک‌فنر یا تک فنر) و Full Suspension (2 کمک‌فنر) تقسیم می‌شوند. این دو مورد خود تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند. از تفاوت‌های این دو نوع دوچرخه می‌توان گفت که دوچرخه Full Suspension بیشتر برای افرادی مناسب است که به‌صورت حرفه‌ای این فعالیت را دنبال می‌کنند و در مسیرهای سخت مانند کوهستان مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این مورد دوچرخه Hard Tail برای افراد غیرحرفه‌ای توصیه می‌شود.

دسته‌بندی دوچرخه بر اساس محیط مورداستفاده

یکی از انواع دسته‌بندی دوچرخه‌ها بر پایِه محیطی است که در آن استفاده می‌شود. دوچرخه‌ها را بر اساس محیط مورداستفاده می‌توان به دوچرخه شهری، کوهستانی، هیبریدی، جاده‌ای، Time Trial، BMX و… دسته‌بندی کرد. این دوچرخه‌ها با توجه به ویژگی‌ها و جزئیاتی که در آن به‌کاررفته است، برای استفاده در محیطی خاص طراحی‌شده‌اند.

دوچرخه شهری

از ویژگی‌های خاص دوچرخه شهری می‌توان به جنس بدنه آن‌که از آلومینیوم سبک بوده اشاره کرد. همچنین تفاوت دیگر این نوع دوچرخه تایر آن است که ضخامت چندانی نداشته و در آن آج به ‌کار نرفته است. این نوع دوچرخه معمولا از نوع Hard Tail بوده و در آن کمک‌فنر به کار نمی‌رود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوچرخه که کنترل آن را نیز راحت کرده، فاصله رکاب تا زین است.

خرید دوچرخه شهری

دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان همان‌گونه که از نام آن پیداست در مسیرهای کوهستانی و دشوار از آن استفاده می‌شود؛ بنابراین باید تایرهای آن به‌گونه‌ای طراحی شود که کنترل آن در محیط‌های لغزنده راحت‌تر باشد. به همین دلیل تایرهایی که برای این دوچرخه تعبیه‌شده پهنای بیشتر همراه با آج دارند. همچنین از ویژگی‌های مهم دیگر این دوچرخه وجود دنده در آن است، این دنده باعث کنترل راحت‌تر دوچرخه در مسیرهای با شیب تند خواهد شد.

خرید دوچرخه کوهستان

دوچرخه هیبرید

از دوچرخه هیبرید می‌‌توان در محیط‌های شهری و کوهستانی استفاده کرد؛ اما بهتر است بدانید که این نوع دوچرخه برای مسیرهای صعب‌العبور کاربردی نداشته و از آن در مسیرهای که شیب زیادی ندارند، استفاده می‌کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های این دوچرخه با نوع کوهستانی پهنای تایر است. تایرها در دوچرخه هیبریدی پهنای کمتری دارند.

خرید دوچرخه هیبریدی

دوچرخه جاده

دوچرخه جاده نوعی دیگر دوچرخه بوده که اغلب افراد بر اساس اطلاعات اشتباه آن را به نام دوچرخه کورسی می‌شناسند. از تفاوت‌هایی که این دو نوع دوچرخه با یکدیگر دارند می‌توان به پهنای تایرهای آن اشاره کرد. تایرهای دوچرخه جاده‌ای پهنای بیشتری نسبت به دوچرخه کورسی دارند.

خرید دوچرخه جاده

در ساختار این نوع دوچرخه‌ها هیچ‌گونه کمک‌فنری استفاده‌ نشده است (Hard Tail). دوچرخه کورسی همان‌گونه که از نام آن پیداست، برای حرکت خود به یک شتاب و سرعت چشم‌گیری نیاز دارد. به همین دلیل در طراحی دوچرخه کورسی از تجهیزات سبک استفاده می‌شود که مانعی برای شتاب گرفتن دوچرخه نباشد.

دوچرخه Time Trial

دوچرخه Time Trial یکی از انواع دوچرخه‌های حرفه‌ای است که معمولا از آن برای شرکت در مسابقه‌های دوچرخه‎سواری استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های خاص این نوع دوچرخه می‌توان به فریم آن اشاره کرد که به نسبت سایر دوچرخه‌ها فریمی کوچک‌تر دارد. همچنین در ساختار دوچرخه Time Trial طوقه‌های آن عمق بیشتری دارد که این امر سبب می‌شود سرعت آن افزایش پیدا کند.

خرید دوچرخه Time Trial

دوچرخه BMX

دوچرخه BMX که در آن هیچ‌گونه کمک‌فنری به کار نرفته‌ و فریمی کوچک دارد. این دوچرخه بیشتر برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای که حرکات نمایشی انجام می‌دهند، کاربرد دارد.

خرید دوچرخه خوب BMX

انتخاب دوچرخه بر اساس ویژگی‌های دیگر آن

برای انتخاب یک دوچرخه علاوه بر نکاتی که در بخش بالاتر گفته شد، بهتر است به ویژگی‌های دیگری مانند وزن دوچرخه، سایز، قیمت دوچرخه و موارد دیگری نیز اشاره کرد. در ادامه شما را با این ویژگی‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

وزن دوچرخه

وزن دوچرخه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه کنید. بهتر است بدانید که هرچقدر دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، درحرکت سرعت بیشتری خواهد داشت. با توجه به این امر برای ساخت دوچرخه اغلب از آلومینیوم سبک استفاده می‌کنند.

سایز دوچرخه

معمولا دوچرخه‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. هرکدام از این سایزها برای افراد خاصی قابل‌استفاده است. از انواع سایزهای دوچرخه می‌توان به ۱۲، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۶، ۲۷٫۵ و ۲۹ اشاره کرد. خرید دوچرخه بزرگسال با کودکان متفاوت است. برای انتخاب سایز مناسب دوچرخه باید آن را متناسب با قد و سن فرد تهیه کنید.

قیمت دوچرخه

دوچرخه در برندهای گوناگون و همچنین قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. شما برای انتخاب یک دوچرخه مناسب باید اول این نکته را در نظر بگیرید که کاربرد دوچرخه برای شما چیست؟ چه استفاده‌ای از آن دارید؟ برخی از افراد که به‌صورت حرفه‌ای دوچرخه‌سواری می‌کنند، باید دوچرخه‌ای متناسب با نیاز خود تهیه کنند. درصورتی‌که افرادی که فقط جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت به دوچرخه‌سواری مشغول‌اند، با تهیه یک دوچرخه شهری می‌توانند از ورزش خود لذت ببرند. دوچرخه‌های شهری باقیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. اغلب قیمت انواع دوچرخه شهری از ۱۰۰۰۰۰۰ تومان به بالا شروع می‌شود.

 

مدل‌های پرطرفدار دوچرخه

شاید این سوال برای شما پیش‌آمده باشد که چه مارک دوچرخه بخریم؟ با توجه به مواردی که تاکنون گفته شد، بهتر است بدانید برندهای مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد؛ اما برخی از این مارک‌ها طرفداران بیشتری به سمت خود جذب کرده‌اند. در ادامه چند مورد از کاربردی‌ترین مارک‌های دوچرخه را به شما معرفی خواهیم کرد.

دوچرخه ویوا

ویوا یکی از معروف‌ترین برندهایی است که اولین بار در سال ۱۹۹۲ به تولید دوچرخه اقدام کرده است. دوچرخه ویوا را می‌توان یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین دوچرخه‌های اقتصادی دانست. این برند در تولیدات خود انواع مختلف دوچرخه مانند دوچرخه کوهستانی، شهری، هیبرید و کورسی را تولید کرده است.

خرید دوچرخه ویوا

دوچرخه اورلرد

اورلرد را می‌توان یکی از باکیفیت‌ترین و قدیمی‌ترین برندهای تولیدکننده دوچرخه در سراسر جهان دانست که در کشور تایوان قرار دارد. این برند به ساخت مدل‌ها و سایزهای مختلف دوچرخه اقدام می‌کند. دوچرخه اورلرد در تولید محصولات خود از مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده کرده است.

خرید دوچرخه اورلرد

دوچرخه المپیا

المپیا یکی دیگر از باکیفیت‌ترین برندهای تولیدکننده دوچرخه در کشور تایوان است. همچنین دوچرخه المپیا را می‌توان پرفروش‌ترین دوچرخه در چند سال اخیر دانست. این برند تنوع زیادی در تولید محصولات خود به‌کاربرده است. این امر سبب شده که حتی افراد سخت پسند نیز به‌راحتی یکی از محصولات تولیدی این برند را انتخاب کنند.

خرید دوچرخه المپیا

دوچرخه جاینت

جاینت بزرگ‌ترین برند تولیدکننده دوچرخه است که در کشورهای مختلفی مانند تایوان، چین، هلند و مجارستان در حال تولید محصولات خود است. در این برند شما شاهد قیمت‌های مختلفی خواهید بود، پس با هر میزان هزینه‌ای می‌توانید یکی از انواع این دوچرخه‌ها را خریداری کنید. شما با خرید دوچرخه جاینت تجربه جدیدی از دوچرخه‌سواری خواهید داشت.

خرید دوچرخه جیانت

کلام آخر

دوچرخه‌سواری یکی از فعالیت‌های موردعلاقه افراد مختلف در هر رده سنی است. برخی افراد دوچرخه‌سواری را به‌عنوان یک تفریح می‌دانند و برخی دیگر آن را به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی دنبال می‌کنند. با توجه به کاربرد و استفاده‌ای که برای شما دارد می‌توانید یکی از انواع دوچرخه‌هایی که معرفی کردیم را تهیه کنید. بهتر است قبل از خرید دوچرخه انواع مختلف آن را بهتر بشناسید. در این مطلب شما را باراهنمای خرید دوچرخه آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

 

نظرات (9)

ابوالفضل

سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعاتتون بسیار مفید بود
من در روستا زندگی میکنم روستای ما اسفالت و هموار است من دوچرخه ای برای انجام فعالیت حرفه ای نیاز ندارم و فقط برای رفت و آمد ، ورزش کردن و گذراندن اوقات فراغت میخواهم ۱۵ سال سن و ۱۸۰ سانت قد دارم و وضعیت مالی خوبی نداریم ، بهترین نوع دوچرخه و سایز آن برای من چیست و آیا باید از برند های درجه یک یا برندهای درجه دوم مقرون و بصرفه(اکونومی) و یا برند های متفرقه باشد و نو باشد یا دست دوم ؟
پیشاپیش از پاسخگویی شما مچکرم

    admin

    سلام وقتتون بخیر ، دوچرخه نو بگیرید . دوچرخه اقتصادی با کیفیت خوب بگیرید . رنج قیمت رو نفرمودید چه رنج قیمتی مدنظرتونه اما می تونید تماس بگیرید مشاور فروش می تونند با توجه به قیمتی که مددنظرتونه برای خرید دوچرخه راهنمایی کنند. برای قد شما دوچرخه ۲۷٫۵ مناسبه
    ارتباط با ما : ۰۲۱۷۱۰۵۷۶۹۶_۰۹۰۲۷۸۹۲۴۲۹

باقری

با سلام و تشکر از مطالبتان لطفا برای بنده که میخواهم در سطح شهر بجهت سلامتی خودم دوچرخه سواری کنم و آسیبی به ستون فقرات نزنم چه نوع و برند دوچرخه ای بخرم
ممنونم

    admin

    سلام وقت بخیر- دوچرخه کوهستان از برند ویوا تهیه کنید

Naki

سلام وقت بخیر. بعنوان ورزش و البته کاهش وزن میخوام دوچرخه مناسبی تهیه کنم. قد ۱.۵۴ وزن ۶۴ و البته جنسیت هم زن. قیمت پایین و در مرحله اول نوع شهری. چه سایز و مدلی رو پیشنهاد میکنید؟ متشکرم

    admin

    سلام وقت بخیر از دوچرخه های کوهستان و چند منظوره دوچرخه سایز ۲۶ با فریم ۱۴ و ۱۵ برای شما مناسبه، دوچرخه ویوا ورتکس ۱۴ ، دوچرخه المپیا پروپل فریم ۱۵ مناسب شماست و همچنین دوچرخه شهری فورد

Naki

سنم رو یادم رفت بگم، ۴۱ ساله هستم

سعید

سلام.
یک دوچرخه ای می‌خوام که بتونم هم توی شهر ازش استفاده کنم
هم گاهی با خودم ببرم دهات و سوار شم. بیشتر شهر.
صرفا برای ورزش و تفریح.
۳۹ سالمه و قد ۱۸۳ سانتیمتر.
رنج قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵
ممنون از پاسخگویی شما 🌺🌹
قد ۱۸۳
وزن

    admin

    سلام وقت بخیر . دوچرخه اورلرد مدل ETX 020-D سایز ۲۹ ، دوچرخه المپیا مدل استنس STANCE سایز ۲۹ ،دوچرخه اورلرد مدل LEGEND ATX 1.0-D سایز ۲۹ این سه مدل برای شما مناسبن

نظر خود را بنویسید