راهنمای خرید دوچرخه
راهنمای خرید دوچرخه

راهنمای خرید دوچرخه

برای خرید دوچرخه، چه در حال گشت و گذار در فروشگاه دوچرخه محله خود یا خرید آنلاین باشید، انتخاب های متنوع زیادی وجود دارد. در نتیجه، انتخاب بهترین دوچرخه برای نیازهای شما می تواند یک میدان مین باشد. اما نترسید، زیرا بایکی لند  اینجاست تا به شما کمک کند. برای خرید دوچرخه مناسب نباید فقط به ظاهر توجه کرد. شناخت انواع دوچرخه و نوع کاربرد دوچرخه سوار در انتخاب دوچرخه بسیار تاثیر گذار است در مقالات قبلی به صورت کامل انواع دوچرخه را توضیح دادیم . و حتما نکاتی که در این مقاله مطرح می شود را به خوبی بررسی کنید.

 قبل از خرید دوچرخه باید به این نکات توجه کنید.

 برای چه کاربری دوچرخه نیاز دارم؟ چرا می خواهم دوچرخه بخرم؟

چقدر به دوچرخه علاقه دارم؟ چقدر برای مراقبت از دوچرخه وقت می گذارم؟

کجا می خواهم با دوچرخه بروم؟ در چه مناطقی می خواهم دوچرخه سواری کنم؟

چه مدت از دوچرخه می خواهم استفاده کنم؟ چند سال با دوچرخه می خواهم دوچرخه سواری کنم؟

برای من دوچرخه کوهستان یا دوچرخه شهری یا دوچرخه برقی مناسب است؟

چه بودجه ای برای خرید دوچرخه در نظر گرفتید؟

 

هدف خود را تعیین کنید

از کجا شروع کنیم؟ خوب، ما توصیه می کنیم در مورد اهداف خود برای دوچرخه تصمیم بگیرید. اگر بتوانید کاری را که می خواهید با دوچرخه جدید خود انجام دهید، توصیف کنید، بلافاصله شروع به محدود کردن گزینه های خود خواهید کرد. به طور کلی، هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین دوچرخه برای نیازتان، گزینه های اصلی زیر را دارید: دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان، دوچرخه هیبریدی، دوچرخه برقی، دوچرخه تاشو .

چه نوع دوچرخه ای نیاز دارم؟

دوچرخه های مختلف برای انواع مختلف سواری در نظر گرفته شده اند و برخی از آنها  بسیار خاص هستند. در حالی که بیشتر دوچرخه‌ها همه کاره هستند تا بتوانید به محل کار بروید، به مغازه‌ها و کوه و پارک های جنگلی با همان دوچرخه بچرخید، مشخص کردن هدف از خرید دوچرخه باعث می‌شود دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که مناسب‌تر با اهداف دوچرخه‌سواری شما باشد. یکی از متداول ترین اهداف صرفاً شروع دوچرخه سواری به محل کار است، جایگزینی برای حمل و نقل عمومی یا هزینه (مالی و زیست محیطی) است.

 

 

چه نوع دوچرخه ای نیاز دارید. حالا چقدر باید هزینه کنید؟

دوچرخه های معمولی معمولاً از حدود ۶ میلیون تومان به بالا قیمت دارند. می توانید دوچرخه هایی با قیمت کمتر تهیه کنید، اما تقریباً همیشه بی کیفیت هستند. اگر یک دوچرخه شهری ارزان قیمت یا دوچرخه کوهستان ارزان می‌خرید، ۶ میلیون تومان نقطه شروع خوبی برای یک دوچرخه  با قاب و اجزای با کیفیت است. 

چه نوع دوچرخه ای نیاز دارید. حالا چقدر باید هزینه کنید؟

از رنج قیمت ۸ میلیون تومان، دوچرخه‌هایی با قاب نسبتاً سبک وزن، با تجهیزات شیمانو را خواهید دید. مهمتر از همه، باید بادوام باشد. پاشنه آشیل دوچرخه‌های ارزان قیمت این است که حتی اگر در ابتدا خوب کار کنند، ممکن است اینطور نمانند.

با این حال، اگر بودجه شما افزایش می یابد و قصد دارید به طور منظم از دوچرخه خود استفاده کنید، ما توصیه می کنیم حدود ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان خرج کنید. 

نیازی به گفتن نیست که می توانید خیلی بیشتر هزینه کنید. غیر معمول نیست که بهترین دوچرخه های کورسی، کوهستان یا شهری قیمتی بیش تر از  ۳۰ میلیون تومان دارند.

 

 

سایز دوچرخه

یکی از نکاتی که در خرید دوچرخه باید به آن توجه کنید، سایز دوچرخه است.سایز دوچرخه بر اساس قد تعیین می شود. باید حتما اندازه لاستیک دوچرخه با سایز شما متناسب باشد. دوچرخه ای که انتخاب می کنید حتما باید  از نظر سایز فریم و لاستیک متناسب با قد و وزن شما باشد. شما نمی توانید دوچرخه ای بزرگتر یا کوچکتر از سایز مناسب با قدتان خریداری کنید. زیرا باعث صدمات جدی بر بدنتان خواهد داشت. پس سابز دوچرخه را جدی بگیرید!

سایز دوچرخه

برای انتخاب سایز دوچرخه دو روش را پیشنهاد می کنیم ، می توانید برای خرید دوچرخه به صورت حضوری اقدام کنید. و از فروشنده برای انتخاب دوچرخه مناسب راهنمایی بگیرید. روش دوم می توانید با توجه به جدول راهنمای سایز دوچرخه و با تماس با مشاوران بایکی لند سایز مناسب خود را انتخاب کنید. 

در مقاله تعیین سایز دوچرخه بر مبنای قطر چرخ یا سایز تنه،به طور مفصل به موضوع سایز دوچرخه پرداخته شده است.

 

برند دوچرخه

کدام برند را انتخاب کنم؟ در حال حاضر با توجه به نوسانات و افزایش قیمت دوچرخه ، انتخاب دوچرخه با کیفیت و معتبر کمی سخت شده است. اما سعی کنید دوچرخه را از برندهای معتبر و شناخته شده خریداری کنید.در فروشگاه بایکی لند سعی شده بهترین برندهای دوچرخه را در اختیار شما قرار داده شود. اگر دوچرخه سواری در سطح حرفه ای انجام می دهید و برای مسابقات ورزشی مدنظرتان هست، دوچرخه جاینت و اسکات را پیشنهاد می کنیم. اگر دوچرخه سوار حرفه ای نیستید ولی دوچرخه ای با کیفیت بالا و برای دوچرخه سواری و ورزش مدنظرتان هست دوچرخه ویوا، دوچرخه اورلرد و فلش دوچرخه الکس را پیشنهاد می کنیم. اگر دوچرخه ای با کیفیت و اقتصادی مدنظرتان هست دوچرخه ولوپرو، دوچرخه المپیا، دوچرخه کافیدیس، راکی ، فرانکلین و .. را پیشنهاد می کنیم.

کدام برند دوچرخه

 

جنس بدنه دوچرخه

کدام جنس بدنه دوچرخه را انتخاب کنم؟ جنس بدنه دوچرخه آهن ( فولاد) و آلومینوم و کربن می تواند باشد. بهتر است از بدنه آلومینیوم، به علت سبک تر بودن، قیمت مقرون به صرفه و نگهداری آسان تر انتخاب شود.

جنس بدنه دوچرخه

 بدنه آهن

بدنه آهنی مقاومت بسیار بالایی دارد و اگر وزن شما بالاست می توانید از بدنه آهنی از یک برند معتبر این نوع بدنه را انتخاب کنید. و سالیان زیادی از این آهن در ساخت فریم دوچرخه استفاده می شد. قیمت دوچرخه با بدنه آهن نسبت به سایر آلیاژ ها ارزان تر است. اگر در شهر های مرطوب و بارانی زندگی می کنید. بدنه آهن ممکن است دوچار زنگ زدگی شود و انتخاب ایده آلی برای شما نخواهد بود.

 

 بدنه آلومینیوم

بدنه آلومینیوم نست به آهن سبک تر است. و انرژی کمتری را برای رکاب زدن نسبت به فریم آهنی دوچرخه سوار صرف خواهد کرد. دچار زنگ زدگی نمی شود. و  در شهرهای مرطوب و بارانی یا برای دوچرخه سواری در فصل های برفی و بارانی گزینه مناسب است.  تعمیر بدنه آلومینیومی در صورت آسیب دیدگی دشوار است. 

 

 بدنه کربن

معمولا در ساخت بدنه دوچرخه های کورسی و حرفه از کربن استفاده می شود. بدنه کربن بسیار سبک و در برابر ضربات بسیار مقاوم است. معمولا فریم دوچرخه های کربن بسیار ظریف و آیرودینامیکی می باشد. دوچرخه های با بدنه کربن نسبت به بدنه آلومینیوم گران تر است و در صورت آسیب دیدگی ممکن است بدنه ترک بردارد و غیر قابل استفاده شود. پس اگر دوچرخه سوار حرفه ای نیستید و برای استفاده روزمره دوچرخه می خواهید و بودجه محدودی دارید این جنس فریم را پیشنهاد نمی کنیم.

 

 

لاستیک دوچرخه

یکی از نکاتی که در هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه شود لاستیک دوچرخه است،تصوری اشتباهی که در بین عموم  وجود دارد، هرچه لاستیک دوچرخه پهن تر باشد دوچرخه ی بهتری خواهد بود. ولی توجه داشته باشید هرچقدر لاستیک دوچرخه پهن تر باشد، عاج های لاستیک بلند تر خواهد بود و در نتیجه اصطکاک لاستیک دوچرخه با آسفالت بیشتر خواهد بود.در نتیجه نیروی بیش تری برای حرکت دوچرخه باید صرف کنید.

لاستیک دوچرخه

اگر دوچرخه ای با سرعت بالاتر و روان تر می خواهید،دوچرخه ای انتخاب کنید که لاستیک هایی باریک تر  با عاج های کوتاه تری دارد، و یا عاج نداشته باشد و دارای شیار باشد.دوچرخه های کورسی عاج ندارند و شیار دارند، به همین دلیل دارای سرعت بالایی هستند.

اگر برای مکانی که مسیر مسطح و صاف مانند سطح آسفالت جاده  است، دوچرخه ای با لاستیک پهن و عاج های بلند را انتخاب نکنید.زیرا ممکن است در مسیرهای طولانی یاعث خستگی تان شود.

 

ترمز دوچرخه

رایج ترین انواع ترمز دوچرخه ترمز دیسکی هیدرولیک،ترمز دیسکی مکانیکی و ترمز ویبریک می باشد.

خرید ترمز دوچرخه

 

ترمز ویبریک

ترمزهای لقمه ای، که نسل جدید آن را با نام ترمز ویبریک می شناسیم.  به وسیله ی دو لقمه که در کنار طوقه قرار می گیرند، عمل می کنند، به این صورت که پس از فشردن دسته ترمز، لقمه به طوقه چسبیده و باعث کاهش سرعت آن می شود.ترمز لقمه ای ارزان تر بوده و نگهداری آسانی دارد و هزینه نگهداری آن بسیار پایین است.

دوچرخه سوار برای ترمز گرفتن باید اهرم ترمز را نسبت به مدل های دیسکی بیش تر جا به جا کند.و در نتیجه برای ترمز گیری نیروی بیش تری نیاز دارد.در هوای بارانی قدرت ترمز گیری و اصطکاک کاهش می یابد. ترمز ویبریک به راحتی قابل تنظیم است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. همچنین با توجه ارزان بودن آن می توانید از یک برند خوب دوچرخه ترمز ویبریک با قیمت نسبتا اقتصادی تهیه کنید. 

 

ترمز دیسکی مکانیکی

ترمز های دیسکی مکانیکی به وسیله ی اتصال لنت به دیسک قرارگرفته در طوقه عمل می کند و  اعمال فشار  از طریق سیم ترمز منتقل می شود.عملکرد ترمز دیسک مکانیکی در هوای برف و بارانی مناسب است.جا به جایی اهرم ترمز نسبت به ترمز لقمه ای کم تر است.هزینه آن نسبت به ترمز ویبریک بیشتر می باشد و برای تعمیر و نگهداری نیاز به تخصص بیشتری دارد.دوچرخه سوار به نیروی زیادی برای ترمز گیری نیاز دارد.

 

ترمز دیسکی هیدرولیکی

ترمز هیدرولیک باید ابتدا تنظیم شده و روغن داخل ترمز ریخته شود.ترمزهای هیدرولیکی  پیشرفته ترین و کارآمدترین سیستم برای کنترل سرعت دوچرخه است و در آن، نیروی انگشت دوچرخه سوار، از طریق فشار روغن ترمز به لنت ها منتقل می شود.

بسیار قوی تر از نوع  ویبریک و دیسکی مکانیکی می باشد، و بهترین انتخاب می تواند برای هر نوع سواری باشد ولی قیمت آن نسبت به انواع دیگر بالاتر است، تعمیر و نگهداری ان نسبت به انواع ویبریک به تخصص بیشتری نیاز دارد.در آب و هوای بارانی و نامساعد و شیب های تند به خوبی عمل می کند.اهرم ترمز در آن نرم است و احتیاجی به آوردن نیروی زیادی ندارد.جا به جایی اهرم ترمز در آن بسیار کم است. توجه داشته باشید هیچ گاه دوچرخه ترمز دیسکی هیدرولیک را از برندهای نا شناخته خریداری نکنید. دوچرخه ترمز ویبریک از یک برند معتبر نسبت به دوچرخه دیسکی هیدرولیک از یک برند ارزان و ناشناخته، ارزش خرید بیش تری دارد. 

 

 

کمک فنر دوچرخه

کمک‌فنر دوچرخه برای کنترل، کشش و راحتی بیش‌تر روی مسیرهای خاکی، سنگی و جاده‌های ناهموار ساخته می‌شود. کمک‌فنر یکی از مواردی است که دوچرخه سواری را لذت بخش تر می کند.هر چه مسیر ناهموارتر باشد باید دوچرخه کمک فنرهای بهتری داشته باشد.دوچرخه دو کمک برای مسیرهای تپه ای و ناهموار ماناسب است و دوچرخه تک کمک برای مسیر های جاده ای، صاف و هموار ایده آل است.

دوچرخه کمک فنر دار

کمک فنر جلو

اکثر دوچرخه های کوهستان، هیبریدی و دوچرخه کودک مجهز به کمک فنر جلو می باشد. کمک‌فنرهای روی دوچرخه‌ کوهستان امکان تنظیمات دقیق دارند. تفاوت‌ها شامل نوع، میزان جابجایی، سختی و متد جذب ضربه هستند.کمک‌فنر روی دوچرخه‌های هیبریدی و کودکان عملکرد ابتدایی را دارند و دارای تنظیمات کم یا بدون تنظیمات هستند

کمک فنر عقب

کمک فنر عقب در دوچرخه‌های کوهستان دو کمک فنر یافت می‌شود. این کمک‌فنر کمک می‌کند لاستیک در تماس با زمین قرار گیرد، کنترل دوچرخه‌سوار بیش‌تر و خستگی او کم‌تر شود.مانند کمک‌فنر جلو دوچرخه ، کمک‌فنر عقب نیز در مشخصات جابجایی، سیستم فنر و تنظیمات مختلف است.

 

دنده های دوچرخه

بعضی از دوچرخه ها بدون دنده می باشد و بیشتر برای مسیر های هموار و جاده ای که بدون سراشیبی و سربالایی است کاربرد دارد.ولی اگر به صورت حرفه ای و یا در مسیر های ناهموار دوچرخه سواری می کنید بهتر است دوچرخه دنده ای را انتخاب کنید.

دنده های دوچرخه

سعی کنید از دسته دنده های برند شیمانو که برند معتبر و با کیفیتی است خریداری کنید.در قسمت جلوی فرمان دو نوع دنده داریم، دنده هر چه کمتر باشد،سرعت بالاتر خواهد بود.

 

زین دوچرخه

بیش ترین وزن بدن دوچرخه سوار را زین دوچرخه تحمل می کنید . انتخاب زین دوچرخه به بدن و جنسیت دوچرخه سوار بستگی دارد. .به عنوان مثال، زین دوچرخه بانوان پهن تر و زین دوچرخه آقایان باریک تر می باشد در مقاله تفاوت دوچرخه مردانه و دوچرخه زنانه به صورت کامل به ویژگی زین های مردانه و زنانه  پرداخته شده است. اگر پس از چند هفته سواری با دوچرخه در ناحیه لگن و پا احساس ناراحتی داشتید و زین دوچرخه اذیتتان می کند. می توانید زین فابریک دوچرخه را عوض کنید و زینی متناسب را جایگزین کنید. البته توجه داشته باشید در روزها و هفته اول سواری با دوچرخه کمی پا درد و لگن درد طبیعی است. 

خرید زین دوچرخه

 

لوازم جانبی دوچرخه

حتما به یاد داشته باشید در هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی دوچرخه استفاده کنید. و همچنین چراغ عقب و جلو دوچرخه برای سواری در شب ضرروی است  و قفل زنجیر نیز برای جلوگیری از سرقت دوچرخه تهیه کنید.

خرید لوازم جانبی دوچرخه

 

دوچرخه را آنلاین بخرم یا حضوری؟

شما می توانید بدون صرف وقت و اتلاف هزینه رفت و آمد، دوچرخه را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی بایکی لند خریداری کنید. برای انتخاب برند و انتخاب دوچرخه با سایز مناسب می توانید با کارشناسان بایکی لند تماس بگیرید و به صورت رایگان شما را راهنمایی خواهند کرد. شما می توانید بدون واسطه و با قیمت کمتر دوچرخه را خریداری کنید. همچنین بابت تنظیم دوچرخه نگران نباشید، دوچرخه ها مونتاژ می شوند تست می شوند، در کارتن بسته بندی مطمئن می شوند و سپس ارسال می گردد.

خرید آنلاین دوچرخه

 

نظرات (3)

ناشناس

عالیه

ناشناس

سلام خیلی ممنون از راهنمایی هاتون پس الان یعنی دیسکی بهتره؟

    admin

    سلام بستگی به نوع و برند دوچرخه متفاوته

نظر خود را بنویسید