محاسبه قیمت دوچرخه دست دوم
قیمت دوچرخه دست دوم

محاسبه قیمت دوچرخه دست دوم

همان‌طور که می‌دانید قیمت‌گذاری بر روی وسایل دست‌دوم مانند دوچرخه دست‌دوم دشوار است. برای انجام این کار باید به موارد مهمی توجه داشت تا هنگام خرید فرد متضرر نشود. ما در این مطلب سعی بر آن داریم تا شما را با عوامل موثر بر قیمت دوچرخه دست‌دوم آشنا کنیم. با توجه به این‌که قیمت دوچرخه دست‌دوم یک توافق دو‌طرفه محسوب می‌شود و تاثیر فروشنده بر این امر نافذ است، خریدار باید اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند با دلیل و منطق قیمت واقعی دوچرخه را برآورد و به فروشنده اعلام کند. پرسش از کسانی که در این حوزه اطلاعات کافی دارند نیز می‌تواند به این افراد کمک کند. به‌طور کلی با توجه به برخی مشکلات هنگام خرید و فروش، خرید دوچرخه نو بیشتر از نوع دست‌دوم آن توصیه می‌شود.

 

 

قیمت دوچرخه دست‌دوم

همه می‌دانند که هیچ قانون و نهاد نظارتی بر قیمت‌گذاری دوچرخه دست دوم وجود ندارد. همین مسئله باعث می‌شود تا طرفین معامله نظر شخصی خود را اعلام کنند. قبل از خرید دوچرخه باید توجه داشته باشید که اگر بی گدار به آب بزنید، ممکن است یک دوچرخه نامناسب با قیمتی بالا تهیه کنید و پشیمان شوید.

used-bicycles

سعی کنید چندین گزینه داشته باشید تا با مقایسه محاسن و معایب هر‌کدام از دوچرخه‌ها، تصمیم بهتری بگیرید. تمام قطعات دوچرخه باید به دقت بررسی شوند چرا که در صورت معیوب بودن آنها، تاثیر ویژه‌ای در قیمت نهایی دوچرخه خواهند داشت. در ادامه به طور مفصل در مورد تمام موارد تاثیر‌گذار بر قیمت دوچرخه دست‌دوم بحث خواهیم کرد.

 

 

افت قیمت اولیه

هر وسیله‌ای که مصرف می‌شود و دست دوم نامیده می‌شود، یک افت قیمت خواهد داشت. دوچرخه دست‌دوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر دوچرخه دست‌دومی تقریبا ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمت کمتری خواهد داشت. البته تنها این مسئله در قیمت دوچرخه موثر نیست و باید به مسائل دیگر نیز توجه داشت.

 

برند دوچرخه دست‌دوم

اگر شما نیز به دنبال خرید دوچرخه ارزان و دست دوم هستید، باید گزینه‌ای پیدا کنید تا تفاوت قیمت قابل توجهی با مدل اورجینال و نو آن داشته باشد. این امر در صورتی ممکن است که دوچرخه دارای برند باشد.

دوچرخه استوک

برخی از دوچرخه‌ها که بازار هم کم نیست برند معتبری ندارند و همین امر باعث می شود که هنگام خرید و فروش آن افت قیمت بالایی داشته باشند. در این نوع دوچرخه‌ها معیار اصلی تعیین قیمت، سالم بودن دوچرخه است. دوچرخه‌های خوش‌نام و مطرح، به دلیل تقاضای بالا افت قیمت کمتری دارند و قابل مقایسه با دوچرخه‌های بدون برند نیستند.

 

سالم بودن دوچرخه

بدون شک سالم بودن دوچرخه، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت دوچرخه دست‌دوم است. با این معیار، قیمت دوچرخه‌ای که یک ماه استفاده شده و دوچرخه‌ای که ۷ سال استفاده شده بنا به کارکرد قطعات از هم فاصله پیدا می‌کنند. دوچرخه ای که یک ماه از آن استفاده شده با دوچرخه نو تفاوت خاصی ندارد و افت قیمت چندانی نخواهد داشت. به هر میزانی که دوچرخه کارکرده باشد و فرسوده شده باشد، قیمت پایین‌تری خواهد داشت.

از جمله قطعاتی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه ویژ‌ه‌ای داشت، تنه، سیستم حرکتی، ترمز و چرخ‌های دوچرخه است.

 

تنه دوچرخه

با توجه به این‌که تنه یا فریم زیربنای دوچرخه است، اطمینان از سالم بودن آن بسیار حائز اهمیت است. قطعات دیگر نظیر زنجیر، تایر و غیره ارزان‌تر هستند و یافتن آنها ساده است. برای ارزیابی تنه مناسب باید مسائلی مثل خراشیدگی، فرورفتگی و ضرب‌دیدگی در نظر گرفته شود.

بدنه دوچرخه دست دو

در اکثر موارد تنه دوچرخه به دلیل تصادف یا سقوط دوچرخه معیوب می‌شود و به راحتی قابل تشخیص است. در تنه‌های کربنی یک ترک خوردگی کوچک نیز می‌تواند باعث شکستگی شود.

 

سیستم حرکتی یا پیشرانه

مجموع قطعاتی مثل سینی یا دنده‌های جلو، زنجیر، دنده عقب یا خودرو، دنده عوض کن و… سیستم حرکتی دوچرخه را تشکیل می‌دهند. با توجه به این‌که هر چه این قطعات جنس خوبی داشته باشند، عمر زیادی خواهند داشت، به این مورد توجه ویژه‌ای باید داشت تا محصول خوبی تهیه کرد. این مورد یکی از عوامل موثر در قیمت دوچرخه است. بهتر است عملکرد کلی تعویض دنده‌ها چک شوند و باید دنده‌ها بدون تاخیر و به نرمی جابجا شوند، در غیر این‌صورت افت قیمت شامل دوچرخه خواهد شد. چرخ دنده‌ها و زنجیر نیز در مراحل بعدی باید بررسی شوند.

 

ترمز دوچرخه

دسته ترمزها نباید روی فرمان لق باشند و ترمزها باید عملکرد مناسبی داشته باشند. این مورد نیز باید توسط خریدار چک شود. درگیر نبودن لنت‌ها با دیسک یکی دیگر از مواردی است که باید بررسی شود. سیستم ترمز ویبریک ممکن است با طوقه درگیر شود که یک ایراد محسوب می‌شود.

 

چرخ‌های دوچرخه

لاستیک، طوقه، تیوب، پره و سر‌پره از اجزای اصلی چرخ دوچرخه هستند. گران‌ترین جزو این مجموعه طوقه است و به همین دلیل بررسی طوقه باید با دقت بیشتری انجام شود. برای این امر دوچرخه را باید از زمین جدا کرده و چرخ را بچرخانید و چرخ نباید تاب و لنگی داشته باشد. بقیه اجزا نیز باید در مراحل دیگر بررسی شوند.

 

سال تولید دوچرخه

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت دوچرخه دست‌دوم، سال تولید آن است. دوچرخه قدیمی‌تر افت قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. در بسیاری مواقع شما به سال تولید آن دسترسی نخواهید داشت و در این مورد نیز افت قیمت را باید در نظر گرفت. در این مورد تقریبا ۳ درصد از قیمت اصل دوچرخه به ازای هر سال کسر می‌شود. به عنوان مثال از دوچرخه‌ای که سه سال کار کرده است باید ۹ درصد از قیمت دوچرخه نو کسر کرد. برخی از فروشندگان در این مورد سوء استفاده می‌کنند و خریدار باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

با توجه به این‌که دوچرخه‌های دست دوم اغلب معایبی دارند، بهتر است شما برای خرید دوچرخه نو اقدام کنید و با خیال آسوده سالیان سال از آن استفاده نمایید.

 

جمع‌بندی

خرید دوچرخه دست‌دوم هیچ بازار مشخصی ندارد و هیچ قانونی برای وضع قیمت آن وجود ندارد. با این‌حال برای خرید دوچرخه دست‌دوم باید به نکاتی مثل سالم بودن دوچرخه، سال تولید آن، برند دوچرخه و موارد دیگر توجه داشته باشید. ترمز، چرخ، پیشرانه و فریم دوچرخه از مهم‌ترین اجزای دوچرخه است که باید از سالم بودن آن‌ها اطمینان کامل داشت. اگر شما تصمیم دارید دوچرخه تهیه نمایید، توصیه بایکی لند به شما خرید دوچرخه نو است.

نظرات (3)

ناشناس

اااتا

خب اگر پول خرید دوچرخه ی نو را نداریم چه کنیم؟ مجبوریم سراغ دوچرخه های دست دوم برویم!

میثم

اگر از ظاهر خوشت اومد ، بعدش سوار شو . متوجه نقصش میشی.

نظر خود را بنویسید